Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Agnieszka Zielińska
Agnieszka Zielińska
|

Tabu menstruacyjne dotyka Polki. Rusza kampania, która będzie z tym walczyć

17
Podziel się:

Nierówność na polskim rynku pracy to wciąż ogromne wyzwanie. Także w tak prozaicznej kwestii jak dostęp do artykułów menstruacyjnych w miejscu pracy. Ten problem zaczęto dostrzegać dopiero niedawno, co wiąże się z przełamywaniem wieloletniego tabu. Właśnie startuje kampania, która będzie z tym walczyć.

Tabu menstruacyjne dotyka Polki. Rusza kampania, która będzie z tym walczyć
Dominika Kulczyk zainicjowała kampanię społeczną związaną z tabu menstruacyjnym (ONS)

Tabu związane z menstruacją to poważny problem. Opowiada o tym m.in. krótkometrażowy dokument "Okresowa rewolucja" młodej reżyserki, Rayka Zehtabchi. Jej 25-minutowy obraz pokazujący, jak wygląda ten problem w Indiach, zdobył w 2019 roku Oscara dla najlepszego dokumentalnego filmu krótkometrażowego.

Akcja dokumentu rozgrywa się w niewielkiej miejscowości w Indiach. Mieszkające w niej kobiety nie mają dostępu do środków higienicznych, więc używają materiałów dostępnych pod ręką. Menstruacja jest tak wielkim tabu, że się o tym nie mówi. Za to według mężczyzn to po prostu choroba.

Bohaterki filmu jednak się nie załamują tylko postanawiają działać, aby przełamać wstydliwe tabu. Wpadają na pomysł otworzenia fabryki podpasek, dzięki której będą miały pracę i dostęp do artykułów higienicznych. Dzięki tej inicjatywie zyskują niezależność i szacunek.

Okazuje się, że problem menstruacji to także temat tabu w Europie. Z raportu Agencji zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego ONZ (UNFPA) wynika, że może to powodować także m.in. dyskryminację ze względu na płeć. Dodatkowo kobiety doświadczają m.in. problemów z dostępem do sanitariatów zarówno w szkole, jak i w miejscu pracy.

Z badania dla amerykańskiej marki Thinx wynika ponadto, że blisko 42 proc. kobiet odczuwa wstyd z tego powodu. Rezultatem są m.in. absencje w pracy i w szkole, co przekłada się m.in. na kolejne kłopoty, często utratę pracy oraz możliwości kontynuowania nauki.

Z kolei z danych zdanych fundacji ADRA Polska wynika, że tabu menstruacyjne jest zarazem jedną z czterech głównych barier edukacyjnych, które napotykają dziewczynki i młode kobiety niemal na całym świecie.

Na szczęście coraz więcej krajów dostrzega ten problem. W ostatnim czasie np. Szkocja zadecydowała, że produkty higieniczne związane z menstruacją, takie jak podpaski i tampony oferowane są bezpłatne. Podobnie jest także na francuskich uniwersytetach.

Łatwo zapominamy o podstawowych potrzebach kobiet

Tabu menstruacyjne dotyka też Polki. Z danych Kulczyk Foundation wynika, że blisko 17 proc. kobiet w Polsce z powodu miesiączki zdarzyło się nie pójść do pracy lub szkoły. Co dziesiąta Polka musiała się z kolei zwolnić ze szkoły lub pracy z powodu braku podpaski lub tamponu w czasie okresu.

Dlatego Fundacja Kulczyk Foundation wraz z Polską Radą Biznesu, Pracodawcami RP, Okresową Koalicją i Sukcesem Pisanym Szminką zainicjowała kampanię społeczną Cykl Kariery. Jej celem jest zmiana rzeczywistości w polskich firmach i przemiana podejścia pracodawców do kwestii zdrowia menstruacyjnego i potrzeb kobiet w tym zakresie. Celem pierwszej edycji kampanii jest zarazem upowszechnienie dostępu do podpasek w miejscach pracy, ale także szerzenie wiedzy na ten temat.

To kolejna inicjatywa Fundacji Dominiki Kulczyk, która wcześniej przygotowała m.in. pierwszy na świecie raport dotyczący ubóstwa menstruacyjnego. Wynika z niego, że spośród 1,9 mld miesiączkujących kobiet na świecie, około 500 mln nie może w pełni dbać o higienę podczas okresu.

– Jesteśmy dopiero na początku drogi, w której uświadomimy sobie, że wpędzanie w poczucie wstydu czy lęku połowy społeczeństwa niesie ze sobą ogromne, negatywne skutki społeczne. I to ze względu na proces, który przecież dla kobiet jest czymś najbardziej naturalnym. To zmiana, bez której nie byłoby życia, nie byłoby nas – komentuje Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Jej zdaniem zapominamy o podstawowych potrzebach kobiet, zaś równość polega na tym, że zarówno mężczyzna, jak i kobieta są pewni siebie i dostają identyczne wsparcie ze strony szefa, czy szefowej. - Gdzieś po drodze zapomnieliśmy o podstawowych potrzebach kobiet. Spójrzmy na nasze firmy i zastanówmy się - czy chcielibyśmy, żeby pracowała tu nasza mama, siostra albo córka? – dodaje Dominika Kulczyk.

- Program ma pomóc pracodawcom tworzyć przyjazne miejsca pracy dla wszystkich pracowniczek i pracowników, bez względu na płeć. Zaczynając od dostępności środków higienicznych i toalet - przez budowanie świadomości na temat zdrowia menstruacyjnego - po dalsze zbliżanie firmy do tematu równości płci – komentuje Wojciech Kostrzewa, prezes Polskiej Rady Biznesu, partnera Cyklu Kariery.

Do Cyklu Kariery może dołączyć każda firma, instytucja, jednostka administracji publicznej czy organizacja społeczna zatrudniająca pracowników. Deklarację dołączenia do programu można wypełnić na stronie internetowej: www.cyklkariery.pl

Program adresowany jest do pracodawców, którzy chcą zadbać o równość płci oraz zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnianych osób. Wirtualna Polska i money.pl objęły patronat medialny nad wydarzeniem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(17)
WYRÓŻNIONE
...
3 lata temu
ubóstwo umysłowe jest o wiele poważniejszym tematem
Alina
3 lata temu
Propagandowe bzdury. Dziewczyny nie idą do szkoły, nie ćwiczą na wf, bo niektóre źle znoszą okres. Tak samo dorosłe kobiety. Toalety są damskie, ale wy chcecie niebinarnych dla tęczowych. To dopiero będzie problem. A wydanie 20 zł na miesiąc na środki higieniczne nie przekracza możliwości finansowych w polskiej rodzinie. Nie porównujcie Polski do Indii, bo tam nawet zęby wyrywa się na chodniku.
Jetto
3 lata temu
Nie ma czegoś takiego jak ubóstwo menstruacyjne. To lewicowy neologizm. Jest po prostu ubóstwo. To samo tyczy się sprawiedliwości społecznej, jest tylko sprawiedliwość albo jej nie ma.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (17)
Ala
3 lata temu
Osoby menstruujące - i o to w tej kampanii chodzi - oderwać menstruację od kobiety. A w ogóle to żenujący temat. Nie ma pani ważniejszych spraw? Przecież to jest śmieszne!
Ala
3 lata temu
Osoby menstruujące - i o to w tej kampanii chodzi - oderwać menstruację od kobiety. A w ogóle to żenujący temat. Nie ma pani ważniejszych spraw? Przecież to jest śmieszne!
gośka
3 lata temu
Pani Dominika podjęła się bardzo ważnego tematu. Wspaniała akcja. Mam nadzieję, że temat menstruacji pozostanie z nami na dłużej a ta akcja będzie pretekstem do odczarowania tabu.
Olka
3 lata temu
Bardzo, bardzo mnie cieszy ta akcja! Pani Kulczyk robi kawał dobrej roboty, trzeba dalej oswajać pewne tematy i nie bać się :)
Marian O.
3 lata temu
W mojej firemce pracowało kilka kobiet. Przy okazji corocznego remontu szatni, za szafkami znajdowaliśmy wielokrotnie zużyte podpaski. Brrrr!