Samoloty należące do linii lotniczych mogą poruszać się między dwoma krajami w oparciu o umowy o otwartym niebie lub umowy dwustronne. Te pierwsze dają przewoźnikom niemal pełną niezależność. W drugim przypadku państwa ściśle określają jednak liczbę dozwolonych lotów, a także wskazują konkretne lotniska, które będą obsługiwać loty z zagranicy.
Polska zawarła umowy bilateralne z 44 krajami. Trwają jednak rozmowy z 14 kolejnymi państwami. Wśród nich znajduje się m.in. Argentyna, Kenia, Peru, Panama i Kolumbia. Urząd Lotnictwa Cywilnego ma także renegocjować istniejące umowy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wizz Air liczy, że stanie się beneficjentem tych zmian. Jak pisze "Rynek Lotniczy" lowcost prowadzi w tej sprawie rozmowy z ULC. - Niskokosztowiec mógłby latać do Arabii Saudyjskiej, Azerbejdżanu, Egiptu, Kazachstanu, jak i Turcji - czytamy.
Serwis podaje, że najbliżej urzeczywistnienia jest kwestia rejsów do Armenii. To efekt negocjacji między Unią Europejską a Armenią, które dotyczą podpisania umowy o otwartym niebie. Wniosek jest na ostatnim etapie ratyfikacji.
Nowa trasa Wizz Aira
W czerwcu 2025 r. Wizz Air zainauguruje nowe połączenie z Lotniska Chopina w Warszawie do włoskiej Genui. Przewoźnik z Węgier zapowiada znaczący rozwój swojej działalności na tym największym polskim lotnisku, planując przewiezienie w tym roku 4,8 miliona pasażerów.
Oprócz uruchomienia nowej trasy, Wizz Air planuje zwiększyć częstotliwość lotów na dziesięciu istniejących liniach, w tym na trasach do Mediolanu-Bergamo, Kopenhagi oraz Sztokholmu.
Obecnie flota Wizz Air składa się z 224 samolotów Airbus, które operują na 800 trasach, obejmujących ponad 50 krajów. Firma zatrudnia 8100 pracowników. Do końca września, w ciągu ostatniego roku, Wizz Air przewiózł 62,4 miliona pasażerów. W Polsce linie mają swoje bazy w pięciu miastach, gdzie stacjonuje 30 maszyn. Z dziesięciu polskich lotnisk przewoźnik oferuje 158 połączeń do 28 krajów.