Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw, która rozszerza grupę firm uprawnionych do tańszego gazu dla piekarni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W uchwalonej przez Sejm na początku lutego ustawie o postępowaniu egzekucyjnym przewidziano, że pomocą zostaną objęte podmioty, których podstawową działalnością jest produkcja pieczywa, produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek. Jeśli natomiast działalność piekarnicza jest poboczną dla przedsiębiorcy, to aby otrzymać wsparcie przychody z wyrabianego pieczywa muszą sięgnąć 50 proc.
Podczas środowego głosowania senatorowie zaproponowali do ustawy trzy poprawki.
Dwie z nich likwidują przyjęte w ustawie kryteria możliwości zastosowania ceny maksymalnej paliwa gazowego, w odniesieniu do spółdzielni prowadzących działalność piekarniczą. Tym samym z pomocy będą mogły skorzystać również spółdzielnie, w przypadku których działalność piekarnicza nie jest główną działalnością, ani nie jest największym źródłem ich przychodów.
Inna poprawka, za którą opowiedział się Senat ma charakter doprecyzowujący. Jej celem jest wprowadzenie efektywnego sposobu raportowania o wydatkowaniu środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID–19 na wypłaty rekompensat z tytułu stosowania ceny maksymalnej paliw gazowych w rozliczeniach z podmiotami z branży piekarniczej.
Przychylności senatorów nie zyskała natomiast poprawka zakładająca, że z zakupu gazu po regulowanej cenie 200,17 zł za MWh mogłyby skorzystać też piekarnie niespełniające warunku tzw. kryterium kodu podstawowego i bez zastosowania kryterium procentowego udziału kosztów związanych ze sprzedażą pieczywa i wyrobów cukierniczych w całej działalności podmiotu.
Nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw ma na celu usprawnienie działań dotyczących wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej oraz zwiększenia jej efektywności oraz wprowadzenia rozwiązań, które umożliwiają przymusowe dochodzenie należności związanych z VAT, rozliczanym w procedurach szczególnych. Chodzi zwłaszcza o sytuację, kiedy miejscem zamieszkania lub siedziby podatnika, poddawanego procedurze egzekucyjnej, jest inne państwo niż Polska.
Ustawa przewiduje dodanie do katalogu dokumentów stanowiących podstawę egzekucji administracyjnej również deklaracji wykazującej należność pieniężną z tytułu podatku od towarów i usług złożonej w państwie członkowskim identyfikacji. Zaproponowano również wyłączenie uzależnienia wszczęcia egzekucji administracyjnej od obowiązku zamieszczania w tych deklaracjach pouczenia, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
W uchwalonym akcie prawnym zapisano także stosowanie odwróconego obciążenia podatkiem VAT gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Odwrócone obciążenie VAT-em w tych branżach będzie stosowanej od 1 kwietnia 2023 r. do 28 lutego 2025 r.
Ustawa ma usprawnić korzystanie z Rejestru Należności Publicznoprawnych poprzez umożliwienie automatycznego uzyskiwania danych przez podmioty uprawnione oraz rezygnacji z pisemnej formy upoważnienia osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej do uzyskania jej danych.
Zgodnie z ustawą w celu uproszczenia etapu wszczęcia postępowania egzekucyjnego i zabezpieczającego obowiązków o charakterze pieniężnym przewiduje się rezygnację z nadawania klauzuli o skierowaniu tytułu wykonawczego do egzekucji administracyjnej i przyjęciu zarządzenia zabezpieczenia do wykonania. Ponadto umożliwia się automatyczną weryfikację danych zawartych w tytule wykonawczym z danymi zawartymi w KRS.