Tarcza Finansowa PFR 2.0 to nowy program wsparcia w postaci subwencji dla firm z sektora MŚP, które w ostatnich miesiącach musiały ograniczyć działalność ze względu na pandemię COVID-19. To także kontynuacja preferencyjnych pożyczek dla dużych firm oraz możliwość umorzenia subwencji dla beneficjentów Tarczy Finansowej PFR 1.0.
Kto i ile może otrzymać?
Firmy mogą liczyć na 13 mld zł (6,5 mld zł trafi do mikroprzedsiębiorców, drugie tyle do małych i średnich firm). Kto może wnioskować o subwencję? Przedsiębiorcy z 45 branż najbardziej dotkniętych skutkami pandemii, w tym m.in. hotele i inne obiekty zakwaterowania; restauracje; agencje reklamowe; fotograficy; organizatorzy, pośrednicy i agenci turystyczni; organizatorzy targów, wystaw i kongresów oraz właściciele siłowni i klubów fitness. Pełną listę uprawnionych można znaleźć na stronie PFR.
Drugi warunek to spadek obrotów o min. 30 proc. w okresie od kwietnia do grudnia lub w czwartym kwartale 2020 roku w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku.
I jeszcze jedna kwestia: przedsiębiorcy muszą się stosować do nakazów i zakazów sanitarnych.
O jakiej pomocy mówimy?
Mikroprzedsiębiorcy mogą otrzymać nawet 324 tys. zł. 18 tys. zł na każdego pracownika przy spadku przychodów o 30–60 proc. lub 36 tys. zł przy spadkach powyżej 60 proc.
Małe i średnie firmy mogą liczyć na wypłatę 70 proc. straty brutto przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021 roku (za styczeń, luty i marzec 2021 na podstawie prognozy). Maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł, nie więcej niż 72 tys. zł na pracownika.
Uwaga! W przypadku przedsiębiorców, którzy skorzystali z Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna kwota finansowania z obu tarcz na jednego pracownika nie może być wyższa niż 72 tys. zł (mikrofirmy) i 144 tys. zł (małe i średnie firmy).
Co ważne, przedsiębiorstwa, które nie zaprzestaną działalności do końca 2021 roku, mogą liczyć na umorzenie spłaty subwencji.
Dodatkowo mikroprzedsiębiorcy muszą utrzymać zatrudnienie w 2021 roku na poziomie z 2020 roku, a małe i średnie firmy rozliczyć nadwyżkę udzielonej subwencji finansowej w terminie po 31 grudnia 2021 roku, ale nie później niż 31 stycznia 2022 roku.
Najbardziej poszkodowane branże mogą też wnioskować o umorzenie subwencji uzyskanej z Tarczy Finansowej PFR 1.0 dla MŚP bez konieczności utrzymania zatrudnienia.
PFR szacuje, że kwota umorzenia wyniesie ok. 7 mld zł. Wnioski można składać po roku od otrzymania subwencji.
Rząd nie zapomina również o największych. Przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 250 osób, już bez wskazywania konkretnych branż, będą mogli skorzystać z Tarczy dla Dużych Firm, która zakłada pomoc rzędu 20 mld zł. W tej chwili program czeka na notyfikację Komisji Europejskiej.
Masz wątpliwości? Zapytaj w banku!
O wsparcie w maksymalnie uproszczony i bezpieczny sposób można się ubiegać za pośrednictwem serwisów bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego iPKO oraz iPKO biznes. Weryfikacja takiego wniosku, dzięki dostępowi do rejestrów ZUS i Urzędów Skarbowych, przebiega automatycznie. PFR zapowiada, że wypłata pieniędzy dla firm, które otrzymają pozytywną decyzję, potrwa nie dłużej niż 48 godzin.
Banki są już gotowe do przyjmowania wniosków, mają też doświadczenie z pierwszej odsłony tarczy.
– Z Tarczy Finansowej 1.0 za pośrednictwem PKO Banku Polskiego skorzystało około 67 tys. firm zatrudniających 503 tys. pracowników. Łączna kwota subwencji to 10,5 mld zł, z puli 60,9 mld zł wypłaconych przez PFR. Dzięki Tarczy Finansowej 2.0 pomoc otrzymają firmy działające w branżach najbardziej poszkodowanych przez drugą falę pandemii. Mam nadzieję, że wspólnie ocalimy wiele przedsiębiorstw i miejsc pracy, sprawnie przekazując subwencje naszym klientom – mówi Tomasz Frąckowiak, dyrektor Formacji Bankowości Firm i Przedsiębiorstw.
PKO Bank Polski jest liderem wśród banków pod względem dystrybucji pomocy dla mikro-, małych i średnich firm. Wiosną i latem najwięcej wniosków o subwencje złożyli przedsiębiorcy z województw: wielkopolskiego, łódzkiego, mazowieckiego i pomorskiego.
Wnioski o subwencje można składać od 15 stycznia do 28 lutego.
Wniosek może złożyć osoba, która ma uprawnienia do jednoosobowej reprezentacji przedsiębiorcy lub do jego reprezentowania.
Jakie dokumenty będą wymagane podczas składania wniosku o subwencję finansową PFR?
Jeśli reprezentacja w firmie jest jednoosobowa lub właściciel osobiście składa wniosek:
- przygotuj aktualny odpis z KRS lub wyciąg z CEiDG (aktualne na dzień składania wniosku)
Jeśli reprezentacja w firmie jest wieloosobowa lub w imieniu firmy działa osoba trzecia:
- przygotuj aktualny odpis z KRS lub wyciąg z CEiDG (aktualne na dzień składania wniosku)
- dodatkowo przygotuj pełnomocnictwo podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zgodnie z reprezentacją firmy.
Jeśli firma działa jako:
spółka cywilna
- trzeba złożyć pełnomocnictwo podpisane przez wszystkich wspólników spółki wraz z ich dokumentami rejestrowymi (wyciąg z CEIDG lub aktualny odpis KRS)
spółka komandytowa, a komplementariuszem uprawnionym do reprezentacji jest inna spółka
- pełnomocnictwo powinno być podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji spółki-komplementariusza
Więcej na temat Tarczy Finansowej PFR 2.0 dowiecie się z webinaru PKO BP dostępnego na YouTube:
Warto też zajrzeć na stronę banku
Wszelkie wątpliwości, podobnie jak przy Tarczy 1.0, pomoże rozwiać doradca podczas rozmowy wideo. Wystarczy wypełnić formularz na stronie www.doradcaonline.pkobp.pl i umówić termin.
Maciej Sierpień
Partnerem treści jest PKO Bank Polski