"Taki to oto widok zaskoczył mnie podczas lotu z Dominikany do Warszawy Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Nie wiedziałem, że Dreamlinery naprawia się taśmą klejącą" - napisał Czytelnik Tomasz w wiadomości przesłanej nam za pośrednictwem platformy dziejesie.wp.pl.
Taki widok nie powinien niepokoić pasażerów. To normalna procedura, a taśma, którą widzą, nie jest zwykłą taśmą klejącą. - Taśma klejąca, nazywana potocznie speed tape'em, to w lotnictwie dość powszechna praktyka stosowana w celu wykonywania napraw tymczasowych. Jest nie tylko zalecana, ale wręcz w wielu procedurach dla mechaników wskazywana jako konieczna - wyjaśnia Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT, w odpowiedzi na pytania money.pl.
Dalsza część artykułu znajduje się pod wideo
Taśma klejąca do naprawy samolotów. Kiedy się ją stosuje?
Każdy samolot pokryty jest lakierem, który z czasem traci swoje właściwości i miejscami mogą pojawiać się ubytki. Procedura techniczna w takim przypadku nakazuje instalację takiej taśmy, która następnie podlega regularnej inspekcji, po czym po ściśle określonym czasie zostaje zdjęta, a powłoka lakiernicza zostaje odmalowana - tłumaczy Krzysztof Moczulski.
Taka taśma pozwala więc wykonać szybką naprawę tymczasową albo zabezpieczyć dane miejsce przed wpływem warunków atmosferycznych. - Dzięki temu samolot jest utrzymywany w ciągłej zdatności, mogąc wykonywać dalsze operacje lotnicze bez opóźnień czy odwoływania rejsów - podkreśla rzecznik PLL LOT.
Zapewnia, że nie jest to zwykła taśma klejąca.
Są to specjalistyczne taśmy, rodzajów taśm klejących w lotnictwie jest tysiące i każda z nich ma ściśle określone właściwości. Taśmy te produkowane są według ściśle określonych wymogów producentów samolotów, zatwierdzone przez krajowe i światowe nadzory lotnicze (np. FAA). Metr bieżący taśmy klejącej używanej w lotnictwie może kosztować od kilku centów po kilkaset dolarów. Czasem są to taśmy z tworzywa sztucznego, czasem aluminiowe, a innym razem mogą być to nawet taśmy tytanowe - mówi Moczulski, odpowiadając na nasze pytania.