Spółka CPK podała w środę, że rozstrzygnęła dwa przetargi, które dotyczyły studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ). To kluczowa dokumentacja przedprojektowa.
Pierwsze postępowanie dotyczyło planowanej nowej linii kolejowej nr 85 na odcinku: Łódź–Sieradz Północny i nr 86: Sieradz Północny-Kępno-Czernica Wrocławska-Wrocław Główny (łącznie ok. 200 km). Drugie to nowa linia kolejowa nr 267 i 268: Żarów-Świdnica-Wałbrzych-granica państwa (ponad 60 km).
Pierwsze plany przygotuje konsorcjum firm: Multiconsult Polska, Arcadis, Transport Gdański i IDOM Inżynieria. CPK uznało ich ofertę wartą 38,1 mln złotych netto za najkorzystniejszą. W komunikacie podkreślono, że o wyborze decydowała w 60 procentach cena, a w 40 procentach - doświadczenie personelu.
Drugi przetarg wygrała firma BBF, której oferta była warta 15,1 mln złotych netto. W tym przypadku przy wyborze oferenta cena stanowiła 70 proc., a doświadczenie personelu - 30 proc.
Jak tłumaczy Port w komunikacie, rozstrzygnięte dwa przetargi będą kontynuacją linii dużych prędkości łączące Warszawę Zachodnią z Łodzią Fabryczną. Powyższe dwa odcinki będą przedłużeniem owej linii w kierunku południowo-zachodnim.
- Dwa kolejne odcinki to łącznie ponad 260-kilometrowy kluczowy element tzw. szprychy nr 9, który połączy Łódź z Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i Lubawką w rejonie granicy polsko-czeskiej. To istotna linia z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność - powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
- Przede wszystkim jednak jest ona jedną z najbardziej oczekiwanych tras kolejowych w Polsce. Realizowana inwestycja docelowo połączy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów. Razem stworzymy nowe połączenie kolejowe z Pragą - dodał Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
Jak poinformowała spółka, w przetargach zostały złożone odwołania, co ma wpływ na przedłużenie procedury. Zakończy się ona podpisaniem umów z wykonawcami, którzy na przygotowanie STEŚ będą mieli odpowiednio: 11 i 14 miesięcy (realizacja i rozliczenie umów może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych).
"W ramach STEŚ wykonawcy dostarczą CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy - np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne - oraz przygotują dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej" - informuje CPK.
"Następnym etapem - po wykonaniu STEŚ - będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego i projektu budowlanego" - napisano w komunikacie.
Jak przypomniała spółka, na obu odcinkach pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/h. Po wybudowaniu "szprychy" nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min (zamiast godziny - jak obecnie), a do Wrocławia do 1 godz. 10 min (dziś 3 godz. 25 min).
Z Wrocławia dojazd do CPK zajmie 1 godz. 40 min, do Warszawy 1 godz. 55 min (zamiast 3 godz. 40 min), a w drugą stronę: do Wałbrzycha 40 min (dziś 60 min) i do Pragi 2,5 godz. (dwa razy krócej niż obecnie).
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku. Spółka zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 roku.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.