Nowe technologie już na dobre zagościły w naszym życiu, wpływają też na zmiany na rynku pracy. Ten rozwija się wraz ze zmianami pokoleniowymi, a nowe wyzwania stoją też przed pracodawcami. Polacy szukają ogłoszeń w sieci i coraz częściej w poszukiwaniu pracy sięgają także po smartfony. Przykładem jest tu aplikacja mobilna Pracuj.pl – jak podaje firma, tylko w poprzednim roku użytkownicy wysłali za jej pomocą aż 6 mln CV.
Technologie nie tylko dla młodych
Sami pracodawcy stawiają też nowe wyzwania przed swoimi pracownikami, a znajomość nowych technologii to często kluczowa umiejętność, która decydują o wyborze danego kandydata. Z drugiej strony, obecnie na rynku pracy współistnieją aż cztery generacje w wieku od 18 do 65 lat – od najmłodszych „Z” (18-24 lata) do najstarszych, nazywanych baby boomers (56 lat i wyżej). Jak się okazuje, nie tylko najmłodsi są świadomi, że technologie zmieniają nasze codzienne życie zawodowe.
- Młodzi są otwarci na zmiany zawodu częściej niż 40-, 50- czy 60-latkowie. Postrzegają oni znacznie bardziej pozytywnie przyszłość, w której będą musieli zmienić wykonywany zawód. Są bardziej przyzwyczajeni do płynnych granic na rynku pracy. Jednak jak pokazują badania Pracuj.pl „Generacja dobrej kariery”, to właśnie najstarsi z pokolenia "baby boomers" spodziewają się najczęściej, że technologie będą zyskiwać na znaczeniu w najbliższej przyszłości, kosztem innej wiedzy - mówi Mariusz Kuźniewicz, senior product strategy manager w Grupie Pracuj.
Starszy chętnie się nauczy
Stereotypowe podejście do pracowników kazałoby się spodziewać, że młodsze osoby będą bardziej skłonne do nabywania nowej wiedzy czy zmian w życiu. Rzadko jednak się dostrzega, że coraz więcej starszych pokoleń widzi wpływ cyfryzacji na nasze życie. Wspomniane badanie Pracuj.pl pokazuje, że wszystkie pokolenia mają dość wysoką świadomość co do zmian zachodzących na rynku pracy. Aż 56 proc. przebadanych osób 56+ zgodziło się z tezą, że znajomość nowych technologii będzie w bliskiej przyszłości ważniejsza na rynku pracy niż pozostała wiedza i umiejętności. To więcej, niż w przypadku 18-24-latków (generacji Z) czy 25-39-latków (generacji Y).
Co ważne, międzynarodowe badania pokazują, że pracownicy chętnie zdobywają nową wiedzę i sięgają po nowe narzędzia, jeśli tylko pomoże im w tym pracodawca. Robią tak niezależnie od wieku czy stażu pracy. Jak podaje firma Accenture, już ponad dwa lata temu 85 proc. pracowników na świecie deklarowało, że są chętni inwestować swój czas w naukę nowych umiejętności.
Praca przez komórkę? Proszę bardzo
Rosnącą otwartość na nowości osób powyżej 55 roku życia widać na przykładzie korzystania z sieci. Według badań Gemius/PBI z internetu na urządzeniach mobilnych pod koniec 2018 roku korzystało ponad 18 proc. badanych w tym wieku – o blisko 6 proc. więcej, niż dwa lata wcześniej. Choć wśród użytkowników aplikacji mobilnych znajdują się głównie osoby z generacji Z i Y, ich coraz bardziej intuicyjny design umożliwia korzystanie z nich także osobom z większym doświadczeniem.
Coraz częściej do szukania pracy nie musi być potrzebny nawet komputer. Z poziomu aplikacji mobilnej, takiej jak Pracuj.pl, można przejrzeć sugerowane przez nią oferty, dopasowane do naszego doświadczenia, oczekiwań czy miejsca, w którym mieszkamy, a także bezpośrednio ze smartfona odpowiedzieć na ogłoszenie.
Chętni do nauki
Wygodniejsze szukanie pracy niezależnie od wieku możliwe jest dzięki technologii. Coraz częściej jednak mówi się o niej w kontekście zagrożenia. Pracuj.pl zapytał osoby w różnym wieku, czy spodziewają się, że rozwijająca się technologia w przyszłości zastąpi pracę człowieka. Najczęściej zgadzały się z tym… osoby w wieku 56+ - twierdzi tak aż 69% z nich. Dopiero po nich znajdują się pod tym względem najmłodsze osoby na rynku pracy – generacja Z (64%). Eksperci podkreślają jednak, że choć technologia będzie zastępować część pracy ludzi w niektórych zawodach, jednocześnie wygeneruje nowe miejsca zatrudnienia.
Co ciekawe, chęć nauki - umożliwiającej pracę w tych właśnie powstających specjalizacjach - często deklarują osoby z dużym stażem pracy. Raport „Generacja dobrej kariery” pokazuje, że im starszy pracownik, w tym większym stopniu jest skłonny do nabycia nowych kompetencji zawodowych zamiast zmiany pracodawcy. Młodsi są częściej od nich skłonni zmienić firmę, niż dostosować się do zmian wymaganych przez obecnego pracodawcę.
- Nowe technologie wkroczyły w świat pracy bardzo szybko. Dziś coraz więcej z nas szuka pracodawców przez aplikacje mobilne, efekty naszych działań przetwarzane są przez systemy informatyczne. Coraz częściej na różnorodnych stanowiskach mile widziana jest znajomość nowych technologii. Zmiany na rynku pracy dotykają nas wszystkich, a każde z pokoleń ma w tej sytuacji swoje zalety. Niezależnie od wieku zawsze warto uwalniać się od myślowych schematów, szukając pracy i pracując – podsumowuje Mariusz Kuźniewicz.
Materiał powstał przy współpracy z Pracuj.pl