Zmienia się rynek medialno-rozrywkowy. Wraz z rozwojem technologicznym, a zwłaszcza za sprawą szeroko dostępnego i szybkiego internetu, użytkownicy, widzowie i czytelnicy w dużej mierze przenoszą się do sieci. To wyzwanie dla mediów, które muszą dostosowywać się do zmieniających się trendów i sposobów konsumowania treści.
W podcaście technologicznym "Polityka Insight" Piotr Mieśnik, redaktor naczelny Wirtualnej Polski i Marcin Sidelnik, partner w PwC Polska wyjaśniają, co te zmiany znaczą dla rynku medialnego.
W jaki sposób duże grupy medialne walczą o uwagę użytkowników, zwiększanie liczby odbiorców, jak również o przychody? Marcin Sidelnik, partner w PwC Polska wskazuje, jak zmienia się model zarabiania na treściach w internecie i co nas czeka w najbliższej przyszłości.
- Coraz więcej serwisów udostępnia swoje treści za opłatą, ale również ten model się przekształca. Coraz więcej płatnych treści wspieranych jest również przez reklamy. Największe platformy streamingowe, jak HBO czy Netflix, już zaczynają oferować tańsze abonamenty, ale za to opatrzone reklamą. W ten sposób szuka się nowych sposób zwiększania dynamiki rozwoju, jak i przychodów - wyjaśnia Marcin Sidelnik, partner w PwC Polska.
Czy ma to wpływ na sposób tworzenia mediów, ich kondycję mediów i jak ma wyglądać praca dziennikarza za kilka lat? Na te pytania odpowiada Piotr Mieśnik, redaktor naczelny Wirtualnej Polski.
- O kondycję stale trzeba dbać i ciągle nad nią pracować. Ostatnie dwa-trzy lata były jednak dla nas dziennikarzy bardzo istotne. Udowodniły, że nie jest tak, że ten zawód dziennikarza się kończy, że na rynku pozostaną jedynie influencerzy. Pandemia oraz napaść na Ukrainę wskazały, że to dziennikarze byli tym głosem rozsądku, a media były miejscem, gdzie walczono z fake newsami i hejtem - wylicza. Jak dodaje, również bohaterstwo polskich dziennikarzy, którzy relacjonują wojnę i obnażają rosyjską propagandę, dowiodło, że zawód ten jest wciąż bardzo potrzebny.
Jednak i on się przeobraża, a duży wpływ mają media społecznościowe i sposób konsumpcji treści przez czytelników.
- Media społecznościowe potrzebują mediów tradycyjnych, tak jak i media tradycyjne potrzebują mediów społecznościowych. Ważne jest to, aby w miejscu, gdzie istotna jest ta weryfikacja informacji, to dziennikarze byli kotwicą, która gwarantuje przekazywanie prawdy - zaznacza redaktor naczelny Wirtualnej Polski.
Więcej o tym, jak technologia zmienia dziennikarstwo, czy krzykliwe chwytliwe tytuły są wadą, czy zaletą współczesnych mediów posłuchacie w podcaście "Gdzie media szukają zysków" dostępnym pod tym linkiem.