Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Łukasz Kijek
Łukasz Kijek
|
aktualizacja

Tego nie ma w żadnym kraju w Europie. "Kupujemy auta premium na potęgę"

161
Podziel się:

- Średnia cena nowego auta sprzedawanego w Polsce wynosi 180 tys. zł. Kupujemy samochody premium na potęgę, bo w żadnym kraju europejskim nie sprzedaje się aż 25 proc. drogich samochodów - mówi Kamil Makula, prezes Superauto.pl, który był gościem "Biznes Klasy". Zobacz cały odcinek na You Tube.

Tego nie ma w żadnym kraju w Europie. "Kupujemy auta premium na potęgę"
Kamil Makula, prezes Superauto.pl (money.pl, Łukasz Kijek)

"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych. Gościem najnowszego odcinka był Kamil Makula, założyciel i prezes Superauto.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Polacy kupują auta premium na potęgę" tego nie ma w żadnym kraju w Europie - Kamil Makula

Rynek motoryzacyjny. "Kupujemy samochody premium na potęgę"

W2023 roku sprzedano w Polsce nieco ponad 475 tys. samochodów, co jest wynikiem o 13 proc. lepszym niż rok wcześniej - wynika z danych Instytutu Samar. Według prezesa Superauto.pl średnia cena nowego samochodu sprzedawanego w Polsce wynosi 180 tys. zł.

- Kupujemy samochody premium na potęgę. A z drugiej strony, sprowadzamy co miesiąc z Unii Europejskiej prawie 80 tysięcy samochodów używanych, które mają średnio 12,5 roku, czyli to jest milion rocznie. To jest dla mnie też w pewien sposób niewytłumaczalne. Polaków dzielimy na tych, którzy kupują samochody premium i na tych, którzy kupują samochody używane, stare samochody używane. Natomiast słabością jest niestety u nas segment samochodów popularnych - wyjaśnia w "Biznes Klasie" Kamil Makula.

Mimo że sprzedaż rośnie z roku na rok, nie brakuje innych paradoksów, jednym z nich są tzw. martwe dusze.

Mamy 27 milionów zarejestrowanych samochodów, z tego około 7 milionów to są tak zwane martwe dusze. W Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców je widać, natomiast one nie są użytkowane, nie mają wykupionego OC, badań technicznych i tak dalej. 27 milionów, co to oznacza? Że na 1000 mieszkańców ponad 700 samochodów - wylicza Makula.

Jak sprzedaje się auta i ile zarabia dobry sprzedawca?

- Ja jestem fanem sprzedaży od 20 lat. Na tym, że uwielbiamy sprzedaż zbudowaliśmy ze wspólnikiem tę organizację i powiem ci, że w Polsce nie ma dużo dobrych sprzedawców - ocenia Makula.

Superauto.pl sprzedaje miesięcznie 500 aut i realnie konkuruje z tradycyjnymi dealerami samochodowymi. Ile powinien zarabiać dobry sprzedawca?

Realia w Warszawie, a w Chorzowie są trochę inne, tak? Natomiast u nas dobry sprzedawca zarabia około 15 tysięcy netto - mówi gość "Biznes Klasy".

Z właściciela stał się menedżerem

W 2018 roku Kamil Makula sprzedał większościowy pakiet udziałów w spółce, ale nadal aktywnie ją zarządza. Firma obecnie wchodzi w skład WP Holding (51 proc. udziałów). Jak sam twierdzi, zainkasowane ze sprzedaży ponad 10 milionów złotych niewiele zmieniło w jego życiu.

- Nic to nie zmieniło, no bo co miało zmienić? Zakończył się pewien etap i ja ogromnie się ucieszyłem, że ktoś z zewnątrz, nie tylko ja przed sobą, ale ktoś z zewnątrz docenił moją pracę, wycenił tę moją pracę, czyli to, co dotychczas osiągnąłem na taką wartość, zapłacił mi za to. Z drugiej strony podjąłem się zadania, że będę tę firmę teraz wspólnie rozwijał. I wziąłem na siebie dodatkową odpowiedzialność. No łatwiej się żyje, jak się ma trochę więcej pieniędzy niż mniej, prawda? Ale czy one cię motywują do czegoś? Czy ja jestem dobry jako przedsiębiorca i menadżer - bo przedsiębiorców i menadżerów w ten sposób się ocenia. Jeżeli ich firma "wypluwa" - przysłowiowo - pieniądze, to się mówi o, dobry szef, dobry menadżer, on świetnie ogarnia. No więc trochę jak dla sportowca celem jest zdobycie medalu olimpijskiego, to dla przedsiębiorcy czy biznesmena efektem jego skuteczności, umiejętności, zaangażowania jest to, ile ta firma na końcu zarobi pieniędzy, prawda? Więc w tym znaczeniu mnie motywują. Po to, żeby budować wartość tych spółek i żeby one generowały nadwyżki finansowe - mówi Makula.

W 2023 roku firma wypracowała 153,35 mln zł przychodów oraz 9,04 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej. Rok wcześniej było to 134,68 mln zł przychodów i 14,03 mln zł zysku z działalności kontynuowanej. - EBITDA spółki wynosi między 20 a 25 milionów zł rocznie. - Jesteśmy największym graczem online w Polsce i jedną z czołowych firm motoryzacyjnych w naszym kraju - dodaje Makula.

W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:

Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są TUTAJ.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(161)
WYRÓŻNIONE
Benny
5 miesięcy temu
Auta na kredyt i leasing. "Kupiliśmy prawie wszystko ale wciąż nie mamy nic". 😁😄😊
Piotrr
5 miesięcy temu
Może napiszcie gdzie są zarejestrowane te wszystkie firmy waszych rekinów biznesu i jakie podatki płacą w Polsce i dlaczego te wszystkie luksusowe autka jeżdżą potem na czeskich i szwajcarskich tablicach ,miliony przychodu ,obrotu zero zysku zero podatku 10 tysięcy przychodu na miesiąc u zwykłego szaraka do to prawie 40 procent na składkę ZUS i podatek
Fun
5 miesięcy temu
Życie na kredyt, a potem zęby w ścianę. Niektórzy nigdy nie zmądrzeją.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (161)
Hhh
5 miesięcy temu
Ale to naiwne wszyscy rzuca rowery i kupia super auto
mike
5 miesięcy temu
mam takich sasiadow, bmw x5 w garazu a w 4 osoby gniezdza sie na 48 metrach, milionerzy 😂
Selenauta
5 miesięcy temu
TVN Turbo
Selenauta
5 miesięcy temu
kraje latynoskie przy naszej kochanej Bolandzie to bajka
Kapitaliz to ...
5 miesięcy temu
prezes, który dorobił się pierwszego miliona zgodnie z zaleceniami pana Bieleckiego utworzył legalną spółkę. Spółka zajmuje się karuzelami. Do prezesa przychodzi księgowy i mówi panie prezesie wysokie podatki płacimy, trzeba tworzyć koszty. Jak tworzyć koszty? Pyta się prezes. Księgowy odpowiada, że trzeba wziąć w lizing drogie samochody. I tak to się kręci.
...
Następna strona