Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez Impact'22

Telewizja adresowana z reklamą w trybie tu i teraz

Podziel się:

GPW tworzy przełomową Platformę TeO wykorzystującą Addressable TV, która umożliwi zakup powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym w telewizji linearnej.

Telewizja adresowana z reklamą w trybie tu i teraz
GPW tworzy platformę DAI (Adobe Stock)

Wartość rynku reklamowego w Polsce w 2021 r. wyniosła około 10,5 mld zł. Największy udział przypada telewizji i internetowi. Media te generują ponad 86 proc. wszystkich wydatków reklamowych w Polsce (internet to około 44,2 proc., a telewizja 42,6 proc.). Ich wysoka pozycja w budżetach reklamowych wiąże się m.in. z możliwością tworzenia komunikacji opartej na treściach wideo.

Połączenie ruchomego obrazu z dźwiękiem od lat jest skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zaangażowanie go, dlatego ta forma komunikacji jest wybierana najczęściej i generuje najwyższe przychody dla branży mediów. A tam, gdzie są największe pieniądze, jest też największa konkurencja. Tak też dzieje się na rynku szeroko rozumianej reklamy wideo. Walka odbywa się na linii internet – telewizje linearne. Internet to precyzyjne dotarcie, telewizja – masowy i jakościowy zasięg.

Z względu na duży potencjał internetu, telewizje linearne muszą myśleć o tym, jakie zmiany wprowadzać, żeby nie pozostać w tyle. Wprowadzane są internetowe platformy, które udostępniają treści wideo w warunkach "pełnego internetu". Jednak oglądalność telewizji w dużej mierze generowana jest na tradycyjnych odbiornikach telewizyjnych lub dekoderach (szczególnie w Polsce). Wypełnienie tej znaczącej części rynku odpowiednią technologią i narzędziami jest wyzwaniem, przed jakim stoją zarówno nadawcy, operatorzy, jak i ci, którzy tę analogową widownię próbują lepiej opomiarować, zmierzyć i ocenić.

Podmienianie reklam w TV

Naprzeciw oczekiwaniom nadawców wyszła Komisja Europejska, która w dyrektywie 2018/1808 dopuściła możliwość rozszczepiania sygnału telewizyjnego w telewizjach linearnych. Oznacza to możliwość wyświetlania w tym samym czasie antenowym różnym odbiorcom różnych treści wideo, zarówno programowych, jak i reklamowych (określa się to mianem Addressable TV – telewizja adresowana). Skoro ponad 90 proc. profilowania w internecie opiera się na samej lokalizacji odbiorcy, to jeśli tylko w tym obszarze telewizja linearna uzyska taką możliwość (różne treści wideo w różnych miastach, wsiach, województwach), to przewagi konkurencyjne internetu mogą znacząco zmaleć.

Wprowadzenie na rynek usług z obszaru AddressableTV poza opanowaniem kilku technologii rozsiewczych sygnału telewizyjnego wymaga organizacji całego ekosystemu. Usługi z obszaru AddressableTV pozwalają na podmienianie reklam w czasie rzeczywistym w telewizjach linearnych. To tzw. DAI – Dynamic Ad Insertion (wstrzykiwanie reklam).

Na taką podmianę treści muszą wyrazić zgodę operator i dane gospodarstwo domowe.

GPW tworzy platformę DAI

Po integracji strony podażowej (czas reklamowy i urządzenie, na którym dokonana zostanie podmiana reklamy), należy opracować zaplecze popytowe – zapewnić w pełni transparentną i bezpieczną procedurę zakupu takich kampanii reklamowych wraz z ich audytem, statystykami i rozliczeniem. Obecnie nie istnieje podmiot spełniający wszystkie te kryteria. Podmiot, który będzie za to odpowiadać, z założenia powinien być neutralny biznesowo w relacji do rynku reklamowego i mieć reputację oraz wiarygodność. Wszystkie te warunki spełnia Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. To podmiot gwarantujący przejrzystość procedur (o które np. bardzo trudno na rynku reklamy internetowej), odpowiednie zaplecze technologiczne i doświadczenie w prowadzeniu i rozliczaniu licznych transakcji w czasie rzeczywistym.

Mając na uwadze powyżej przytoczone aspekty, zarząd GPW podjął decyzję o uruchomieniu projektu budowy platformy DAI na polskim rynku. Obrót na rynku reklamy wideo może w ten sposób zostać wsparty specjalną platformą technologiczno-badawczo-rozliczeniową.

Etapy realizacji nowej platformy

NCBiR dofinansowało projekt kwotą blisko 13,5 mln zł. Zgodnie z podpisaną umową powstanie na rynku "innowacyjna Platforma TeO", która wykorzystywać będzie najnowocześniejsze technologie m.in. uczenia maszynowego i sieci neuronowych, zapewniające wysoką precyzję profilowania oraz działanie systemu z minimalnymi opóźnieniami, umożliwiającymi zakup i wyświetlenie reklam w czasie zbliżonym do rzeczywistego". Uzyskanie tak znacznego dofinasowania od NCBiR było potwierdzeniem dla GPW, iż tworzone rozwiązanie ma szansę być przełomowe.

GPW na stworzenie platformy DAI wraz z pozyskanym grantem z NCBiR przeznaczyła 33,6 mln zł. Środki te posłużą do realizacji zadań technologicznych, organizacji ekosystemu biznesowego i przygotowania odpowiednich rozwiązań dostępowych dla wszystkich interesariuszy. Plan realizacji prac składa się z dwóch głównych etapów.

Pierwszy to przeprowadzenie prac B+R na bazie grantu uzyskanego z NCBiR. W wyniku prac stworzona zostanie innowacyjna Platforma – TeO. Rozwiązanie będzie przeznaczone do profilowania użytkowników odbiorników telewizyjnych oraz sprzedaży i wyświetlania targetowanych reklam w telewizji linearnej. Prace B+R realizowane będą w czterech etapach:

·      budowa algorytmu do tworzenia behawioralnych segmentów użytkowników,

·      budowa algorytmów pozwalających na analizę strumieni wideo w czasie rzeczywistym oraz dynamiczną podmianę reklam,

·      budowa algorytmu sprzedaży reklam w oparciu o segmenty z dynamicznym wyznaczaniem wartości na bazie podaży i popytu oraz dostępnego wolumenu w różnych docelowych grupach/segmentach,

·      budowa modułów na bazie wytworzonych algorytmów oraz ich implementacja w ramach uruchomienia prototypu systemu – TeO.

Zwieńczeniem powyższych etapów będzie uruchomienie platformy DAI w trybie produkcyjnym. Obecnie w projekcie realizowane są testy technologii wideo, prace w obszarze budowy segmentów grup celowych ze wsparciem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Raport z wynikami testów będzie dostępny w IV kwartale 2022 r.

Drugim etapem będzie komercyjne uruchomienie Platformy TeO. Równolegle do prac badawczo-rozwojowych prowadzone są intensywne rozmowy ze wszystkimi interesariuszami rynkowymi na bazie zbudowanego Zespołu Analityków Biznesowych. Konsultacje prowadzone są z: nadawcami (bilateralnie oraz w ramach MOC TV), operatorami (dostawcy urządzeń końcowych), partnerami technologicznymi oraz rynkiem reklamodawców.

Rynek DAI z potencjałem

Punktem odniesienia w określeniu potencjału rynku DAI jest obrót reklamowy na rynku reklamy telewizyjnej oraz obrót reklamowy na rynku reklamy programmatycznej w internecie. Rynek reklam telewizyjnych wyniósł net/net w 2021 r. 4,54 mld zł, a obrót na rynku reklamy programmatycznej około 2,3 mld zł. Biorąc pod uwagę powyższe parametry, można szacować, że potencjał obrotu rynku reklam DAI w Polsce docelowo może osiągnąć poziom 50 proc. wydatków reklamowych przeznaczanych na reklamę telewizyjną. Na dzisiaj jest to około 2,27 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał sponsorowany przez Impact'22

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl