Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez Fundację – Fundusz Telewizji Lokalnych

Telewizje blisko ludzi

Podziel się:

"Energia Kultury" łódzkiej Tv Toya, "Kartka do św. Mikołaja" Tv Proart z Ostrowa Wielkopolskiego czy "Mały procent, duża sprawa" Tv Asta z Piły - to tylko niektóre z projektów realizowanych przez małe stacje telewizyjne" a nastawionych na integrowanie lokalnych społeczności. Poza normalną produkcją programu, typową dla mediów, lokalne stacje telewizyjne bardzo mocna angażują się w życie swoich miast i ich mieszkańców. Informują, pomagają i integrują.

Telewizje blisko ludzi
Uroczysta gala plebiscytu „Energia Kultury” 2022r. zorganizowanego przez Tv TOYA (materiały partnera)

Kamera wciąż działa cuda 

- Jesteśmy telewizją blisko ludzi, blisko ludzkich spraw - mówi Barbara Mrozińska - Badura, prezes łódzkiej telewizji TOYA. Na naszej antenie, podobnie jak w ramówkach innych lokalnych stacji telewizyjnych jest dużo programów mocno zakorzenionych w naszych małych ojczyznach, poruszających problemy ich mieszkańców. Często są to sprawy, bardzo ważne dla lokalnych społeczności ale bez szans aby mogły być poruszone na ogólnopolskich antenach. I właśnie tę lukę wypełniają lokalne telewizje. Ponadto redakcje tych stacji często "wychodzą" z ekranów telewizorów i organizują różne wydarzenia, które aktywizują i integrują naszych widzów.

- Telewizje lokalne często nazywane są "telewizjami dobrych wiadomości", bo propagują aktywność i kreatywność - mówi Krzysztof Pstrong z Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. - Pokazują sąsiedzkie sprawy, działania samorządów, kreacje dzieci, młodzieży i lokalnych artystów, zmagania sportowców, których nigdy nie zobaczymy w dużych mediach. Są miejscem startu dziennikarskiego uzdolnionej młodzieży. Czasami ostatnią nadzieją na pomoc i ostatnią instancją w sporach z administracją lub władzą – dodaje.

 - Jak wy nam nie pomożecie, to nikt nam nie pomoże – słyszą to często dziennikarze od osób, które proszą telewizję o interwencję w swoich sprawach. I okazuje się, że kamera jest w stanie załatwić to czego mieszkaniec przez wiele miesięcy, oficjalnym trybem, nie był w stanie!

- Telewizje lokalne także same inicjują i prowadzą niezwykle wartościowe działania. To wszystko razem jest w najczystszej postaci medialną misją, na którą nie otrzymują finansowania z budżetu – konstatuje Krzysztof Pstrong z Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Wielu nadawców "wyspecjalizowało się" w realizacji własnych projektów, które są ich "znakiem firmowym", a czasami też metodą na pozyskanie pieniędzy niezbędnych do tworzenia programu lokalnego – dodaje Juliusz Marek, prezes Zarządu Tv Elbląg.

Akcje - integracje 

Szefowie "kablówek" jednym tchem wymieniają przedsięwzięcia i projekty, które realizują poza anteną. Niektóre z nich zyskały rangę sztandarowych, lokalnych wydarzeń jak np. "Energia Kultury" od kilkunastu lat organizowana przez Tv TOYA. Jest to plebiscyt na najbardziej "energetyczne" wydarzenie kulturalne roku. Ta nagroda stała się najbardziej cenioną i oczekiwaną przez łódzkie środowisko kulturalne i artystyczne.

- "Mały procent, duża sprawa" - to akcja Tv ASTA, promująca przekazywanie dawniej jednego teraz 1,5% podatku na rzecz osób niepełnosprawnych.

- "Salon Kulturalny" - to cykliczna inicjatywa TV ASTA przybliżająca widzom w północnej Wielkopolsce postacie polskiego współczesnego kina. Zaproszeni znani twórcy przepytywani przez Kingę Burzyńską opowiadają o swoim życiu i twórczości w sali kinowej. Tuż przed rozmową widzowie mogli obejrzeć film twórcy lub taki, w którym brał udział. Gośćmi salonu byli m.in. Marcin Dorociński, Piotr Głowacki, Janusz Gajos, Jerzy Stuhr, Agnieszka Holland czy Krzysztof Zanussi – opowiada Paweł Różycki – członek Zarządu Tv ASTA.

- Od blisko 20 lat organizujemy przed świętami Bożego Narodzenia zbiórkę żywności w sklepach działających na terenie Ostrowa Wielkopolskiego. Jest to akcja pod hasłem "Niech wszyscy mają Święta" - mówi Anna Okrój z Tv Proart - Zbieramy produkty spożywcze o przedłużonym terminie przydatności takie jak : cukier, mąkę, oleje, słodycze, makarony, konserwy. Żywność ta trafia do najuboższych mieszkańców miasta. Dary wśród swoich podopiecznych rozdają zespoły parafialne istniejące przy ostrowskich parafiach. Rokrocznie zbieramy blisko 1,5 tony żywności - podsumowuje.

"Oddaj krew z kablówką" to sztandarowa działalności Tv Proart. Telewizja organizuje ją od blisko 18 lat. Celem tego całodniowego wydarzenia jest zebranie jak największej ilości krwi, edukacja, ale też integracja lokalnej społeczności.

I właśnie integracja lokalnej społeczności to wartość dodana wszystkich telewizji lokalnych, których telewizyjni giganci spełniać nigdy nie będą. - Pomagamy w zbiórkach pieniędzy dla dzieci oczekujących na bardzo drogie operacje, wspieramy naszych sąsiadów w ich tragediach - wylicza Juliusz Marek - prezes Zarządu Tv Elbląg. Gdy przed laty powódź zniszczyła wieś Morawicę k. Kielc już następnego dnia z Elbląga wysłano tam autobus pełen narzędzi i środków do sprzątania, który nad morze zabrał 40 dzieci powodzian. Organizatorem akcji, którą wsparło całe miasto z prezydentem, lokalnym Kościołem, wojskiem i policją była Telewizja Elbląska. Podobnych akcji było wiele.

Jest misja, nie ma pieniędzy 

Na antenach telewizji kablowych jest wiele tzw. "misyjnych" programów. Nie sposób ich wszystkich wymienić ale wszystkie mają wspólny mianownik: dotyczą problemów lokalnych społeczności, ważnych spraw ludzi często niedostrzeganych zarówno przez władze, urzędników jak i przez ogólnopolskie media. W wielu stacjach, a jest ich w kraju ponad 150, dużym zainteresowaniem widzów cieszą się programy interwencyjne. Telewizja Toya ma magazyn "Nasze sprawy", Tv Proart magazyn reporterski "Reakcja", w których głos mają zwykli ludzie. Nie brakuje też audycji, w których apeluje się o troskę i wrażliwość wobec zwierząt. TV Toruń realizuje również programy uwrażliwiające na los chorych i bezpańskich zwierząt, których celem jest pomoc w znalezieniu im nowego domu.

Takich programów telewizyjnych i działań pozaantenowych "kablówki" mają bardzo wiele. Stacje te wpisały się w krajobraz lokalnych rynków medialnych. Jednak rosnące koszty prowadzenia lokalnej telewizji stawiają pytania o przyszłość nadawców. Wielu z nich może zniknąć z rynku medialnego a byłoby to ogromną stratą dla widzów.

W Polsce działa ponad 150 telewizji lokalnych. To są te telewizje, które uzyskały koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i swoje programy kierują do lokalnych społeczności. W znakomitej większości nadają w sieciach kablowych. 

Telewizje lokalne zaczęły powstawać na początku lat 90-tych XX wieku wraz z rodzącym się rynkiem kablowym, gdy nie było jeszcze ustawy medialnej, a po polsku nadawała wyłącznie TVP. Organizowali je lokalni liderzy – humaniści i inżynierowie. Finansowali operatorzy. Dziś "telewizja kablowa" jest powszechnym określeniem zarówno sieci operatorskich, jak i programów lokalnych.

Autor: Elżbieta Grzeszczuk – Chętko, Telewizja Toya, Fundacja – Fundusz Telewizji Lokalnych

Współpraca: lokalne stacje telewizyjne

Materiał sponsorowany przez Fundację – Fundusz Telewizji Lokalnych

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl