Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez Fundację Fundusz Telewizji Lokalnych

Telewizje upowszechniają lokalne kultury

Podziel się:

Kilkanaście regionów kulturowych istnieje w kraju na Wisłą. Świadomość o części z nich jest duża. Inne zdają się być zapomniane. O ich upowszechnienie dbają między innymi dziennikarze tak zwanej ‘Polski terenowej’, czyli w lokalnych telewizjach.

Telewizje upowszechniają lokalne kultury
Dziennikarze i operatorzy lokalnych telewizji odwiedzają z kamerami najważniejsze wydarzenia w swoim regionie, m.in. tradycyjne wiejskie dożynki. Foto: archiwum TTM. (materiały partnera)

Legenda głosi, że tworząc Ziemię Bóg zapomniał o Kaszubach. Zwrócił mu na to uwagę jeden z Aniołów. Bóg wziął worek i na ten region rozsypał to, co mu pozostało. Dlatego Kaszuby są tak pięknym i urozmaiconym terenem bogatym w pagórki, wzgórza, lasy iglaste i liściaste, rzeki, jeziora i morze. Ale to nie tylko krajobrazy. To również wspaniała kultura. Jej upowszechnianie to jedna z misji lokalnej telewizji z Wejherowa – Twojej Telewizji Morskiej.

- Lokalna społeczność często mobilizuje się wokół ważnych dla siebie spraw. Przyczyną takiej solidarności są na przykład kwestie polityczne, dotyczące lokalnych władz, wydarzeń kulturalnych, tradycji czy wydarzeń historycznych. To my pośredniczymy w tym procesie, często go kreując i napędzając. Nagłaśniając pewne tematy na zewnątrz, popularyzując dokonania i osiągnięcia mieszkańców, promujemy również małe ojczyzny, z którymi utożsamiają się nasi odbiorcy. Co więcej media lokalne pobudzają jednostki do aktywności, promując lokalne inicjatywy – podkreśla Patrycja Drewa, z TTM.

Najbardziej rozpoznawalnym przejawem regionalnej sztuki ludowej jest charakterystyczny haft kaszubski. Dziennikarze z operatorami Twojej Telewizji Morskiej z kamerą odwiedzają m.in. lokalne wydarzenia poświęcone np. Ogólnopolskiej Wystawie Haftu Kaszubskiego, które organizowana jest w gminie Linia. Ale dziennikarze "Polski terenowej" są też tam, gdzie odbywają się najważniejsze kaszubskie przedsięwzięcia, np. Światowe Zjazdy Kaszubów, Dzień Jedności Kaszubów, czy choćby spotkania autorskie z kaszubskimi pisarzami czy promowanie regionalnych artystów. Wśród nich nie brakuje również tradycyjnych lokalnych kaszubskich dożynek. Tak było między innymi we wrześniu 2023 roku, kiedy to TTM na swojej antenie oraz w mediach społecznościowych relacjonowała Pomorskie Święto Plonów w Szemudzie.

- Znajdujemy się na dożynkach wojewódzkich w Szemudzie. Za mną wiele się dzieje. Jedzie wielki korowód dożynkowy – mówił w relacji na żywo na Facebooku Konrad Biskup, dziennikarz z TTM.

Ale telewizje lokalne także same inicjują i prowadzą niezwykle wartościowe działania. W TV Asta obejrzymy magazyn zatytułowany "Karnet Kulturalny". Widzowie dowiedzą się z niego np. o zapowiedziach imprez kulturalnych. Program zawiera również recenzje, zapowiedzi imprez kulturalnych m.in. z terenu Wielkopolski. Blisko lokalnej kultury jest też Telewizja Sudecka.

- Jako Telewizja Sudecka realizujemy szereg ważnych wydarzeń kulturalnych i materiałów o ludziach i obyczajach. Wśród nich takie materiały jak ‘Bukowińskie Spotkania’ i Zespół Górali Czadeckich "Pojana" – wymienia Adam Pachura, z Telewizji Sudeckiej.

Z kolei Śląska Telewizja Miejska na swojej antenie zaprasza na cykl "Szkice Śląską". Magazyn przybliża widzom atmosferę przeszłości na Górnym Śląsku oraz znaczenie tych miejsc dla kultury, społeczeństwa i regionu. O tej części Polski można też usłyszeć w programie ‘Rozmowy o Śląsku’ emitowanym na antenie Śląska TV. Takich przykładów szerzenie lokalnej kultury przez lokalne telewizje jest więcej.

Mieszkańcy południowej Wielkopolski, na terenie której działa Telewizja Proart, mają to szczęście, że oferta kulturalna jest tutaj naprawdę szeroka i różnorodna. Dziennikarze zaglądają z kamerą i mikrofonem na wiele koncertów, wystaw, spotkań autorskich, warsztatów, czy festiwali, by pokazać tę różnorodność odbiorcom i zachęcić ich do kulturalnych odkryć. Relacje, felietony i wywiady z artystami prezentowane są potem w cyklicznym, cotygodniowym programie "Atelier", odrębnych reportażach i krótkim paśmie pt. "Kultura w Proart".

- Przeciwwagą do kultury przez duże K są materiały o lokalnych artystach, animatorach i wieloletnich tradycjach ludowych, pielęgnowanych przez regionalistów, zespoły ludowe i stowarzyszenia. Ich działalność przybliżamy m.in. w programie "Tuż za rogiem" i magazynie "Źródła – Ludzie, Miejsca, Wydarzenia" - podkreśla Agnieszka Kurzawa, szefowa Działu Kultury Telewizji Pro-Art.

Czy zatem lokalne telewizja są potrzebne? To jest ich misja w codziennej dziennikarskiej pracy, która napędza lokalnych dziennikarzy. W Polsce działa ponad 150 telewizji lokalnych. To są te telewizje, które uzyskały koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i swoje programy kierują do lokalnych społeczności. W znakomitej większości nadają w sieciach kablowych.

Autor: Tomasz Smuga, Twoja Telewizja Morska

Fundacja Fundusz Telewizji Lokalnych

Materiał sponsorowany przez Fundację Fundusz Telewizji Lokalnych

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl