Globalnie nasze społeczeństwo się starzeje. Żyjemy dłużej, m.in. wskutek rozwoju medycyny i wzrostu dobrobytu, choć istotne jest też to, że dziś w wiek emerytalny wkracza pokolenie powojennego wyżu demograficznego, tzw. Baby Boomers.
Trend starzenia się społeczeństwa widać w każdym zakątku planety, choć tempo procesu różni się w zależności od stopnia uprzemysłowienia czy dostatku krajów. Eksperci szacują, że do 2030 roku na całym świecie populacja ludzi starszych będzie wzrastać 3,5 razy szybciej niż w ogóle cała populacja.
Ten proces demograficzny nie pozostaje bez wpływu na gospodarkę. Do zmiany struktury wiekowej społeczeństwa będzie trzeba dostosować infrastrukturę, opiekę medyczną i socjalną, a także usługi. Otwiera się więc cała gałąź marketingu kierowanego do tzw. srebrnej generacji.
Srebrne tsunami to więc starzejące społeczeństwo, które wciąż udziela się na rynku pracy, a także rosnąca grupa dojrzałych konsumentów z nowymi potrzebami.
Polski konsument się starzeje
Trend jest globalny, ale dane pokazują, że i w Polsce ma miejsce.
Jak wynika jednak z danych Głównego Urzędu Statystycznego, do roku 2050 osoby w wieku 55 plus mogą stanowić niemal połowę, bo aż 45 proc. populacji Polski. To oznacza, że tak zwana silver economy będzie faktem także w Polsce i to silverzy okażą się wkrótce największą grupą konsumentów.
W Europie starzejąca się populacja jest już od dawna przedmiotem zainteresowania marketingu, który dojrzał w zmianach demograficznych szansę. Bogacące się i coraz starsze społeczeństwa zachodnie w grupie 60- i 70-latków odkryły wymagającego konsumenta, dla którego warto stworzyć osobną ofertę. Choć w Polsce, osoby po sześćdziesiątce nie są raczej kojarzone z majętnymi konsumentami, to marketingowy trend budowania oferty dla starszych osób dotarł też tutaj.
Zapotrzebowanie na usługi i produkty stworzone w odpowiedzi na potrzeby starszego pokolenia istnieje i jest coraz większe. O jakiego rodzaju usługi tu chodzi? Na przykład pakiety usług medycznych, usługi opiekuńcze, ale także coraz bardziej rozbudowaną ofertę turystyczną. Ważną częścią tych usług jest też wsparcie w codziennych czynnościach, jak sprzątanie, zakupy i inne.
Zdaniem ekspertów marketing ma przed sobą do odkrycia potencjał targetowania seniorów jako konsumentów. Dziś wielu reprezentantów pokolenia silver nie znajduje w ofertach marketingowych odpowiedzi na swoje potrzeby, a reklamy uważa za pełne stereotypów i upokarzające. To będzie musiało się zmienić, jeśli marketing chce wykorzystać potencjał kryjący się w sile nabywczej pokolenia silver.
Coraz bardziej potrzebne będą też oferty kulturalne czy edukacyjne dla silverów, a także infrastruktura dostosowana do ich potrzeb. Przedsiębiorstwa muszą również myśleć o wprowadzeniu zmian w strukturze i kulturze pracowników, aby nie wykluczać starszego pokolenia, a wręcz wykorzystać jego potencjał.
Silver economy na Impact’21
Ten megatrend będzie jednym z wiodących tematów wydarzenia Impact’21, które odbędzie się 27 i 28 października w Poznaniu.
W ramach ścieżki tematycznej Media & Marketing Insight goście pochylą się nad wyzwaniami przed silver society w ramach dyskusji "Silver tsunami vs Gen Z.
Czy da się znaleźć punkty styku w marketingu skierowanym do tak skrajnie różnych grup docelowych i jak marki powinny się dopasować w zakresie value proposition / service model?"
Materiał sponsorowany przez ImpactCEE