Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podczas swojego czwartkowego posiedzenia omawiała kwestię budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Naszym celem jest realizacja tej inwestycji. Uważamy, że budowa portu kontenerowego jest wielką szansą na rozwój nie tylko Pomorza Zachodniego, ale całego wybrzeża, z dużym znaczeniem dla Polski w kontekście możliwości przypływania do Świnoujścia statków z kontenerami - zapewnił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Słowa Arkadiusza Marchewki, to kolejne potwierdzenie ze strony rządu, że inwestycja w Świnoujściu zostanie zrealizowana. Wcześniej mogliśmy przeczytać, że rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Rafał Jaśkowski przekazał, że Polska nie wycofa się z budowy potężnego portu kontenerowego w Świnoujściu.
Rzecznik dodawał wówczas, że rozwój portu w Świnoujściu w obszarze planowanego terminala kontenerowego jest zapewniony na mocy przyjętego przez rząd 14 kwietnia 2021 r. planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej dla tego obszaru.
Niemcy boją się portu w Świnoujściu
Jak już informowaliśmy w money.pl, przewidziana jest znacząca rozbudowa portu w Świnoujściu. Jego celem jest umożliwienie obsługi statków oceanicznych, które kursują na trasach międzykontynentalnych, bezpośrednio przy polskim nabrzeżu.
Były wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, przewidywał wówczas, że w ciągu najbliższych 6-7 lat, Świnoujście będzie w stanie konkurować z niemieckimi portami. W szczególności ma na celu rzucić wyzwanie Hamburgowi, który obecnie jest głównym portem przeładunkowym w regionie.
Planowana inwestycja budzi jednak obawy po stronie naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy niepokoją się, że rozbudowa portu może mieć negatywny wpływ na turystykę i środowisko. W lipcu informowaliśmy o emocjach, jakie budzi w Niemczech m.in. kwestia granic na morzu oraz zasięg stref rezerwatu. Dodatkowo pojawiają się obawy związane z obecnymi drogami wejścia do świnoujskiego portu.
Na początku sierpnia podawaliśmy informacje, że burmistrz Heringsdorfu, Laura Isabelle Marisken, zdecydowała się na wynajęcie specjalistycznego polskiego adwokata, który ma wystąpić o pełen wgląd do akt administracyjnych w związku z budową portu kontenerowego dla statków oceanicznych.