Porozumienie obejmuje m.in. współpracę w sytuacjach kryzysowych, współpracę szkoleniową, a także wymianę informacji.
- Polskie Koleje Państwowe są krytycznym elementem systemu odporności państwa. Elementem decydującym o skuteczności obrony, ale i odporności społeczności poddawanej długotrwałej presji zewnętrznej — nie tylko militarnej — podkreśla dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej gen. broni Wiesław Kukuła.
Dodał też, że Wojska Obrony Terytorialnej powstały, by wzmocnić system obronności, a także integrować wysiłki wielu instytucji oraz inicjatyw obywatelskich, które "definiują odporność państwa".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prezes Polskich Kolei Państwowych S.A. Krzysztof Mamiński podczas podpisania porozumienia zaznaczył, że współpraca z Wojskami Obrony Terytorialnej to ważna inicjatywa, szczególnie w świetle agresji Rosji na Ukrainę i toczącej się już od kilku miesięcy, tuż przy naszej granicy, wojny.
- Nie ma wątpliwości, że sprawny i bezpieczny transport kolejowy jest jednym z elementów determinujących bezpieczeństwo państwa, a w czasie kryzysu militarnego odgrywa niezwykle ważną rolę. Pokazały to Koleje Ukraińskie, ewakuując uchodźców z zagrożonych terenów, zapewniając zaopatrzenie armii i transport ładunków humanitarnych. Warto przypomnieć, że to kolej wytyczyła korytarze dyplomatyczne, którymi do Kijowa przemieszczali się prezydent RP Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Jarosław Kaczyński oraz wielu europejskich i światowych polityków — przekonuje prezes PKP.
Na mocy podpisanego porozumienia, zgodnie z komunikatem wydanym przez WOT, terytorialsi i kolejarze będą realizować szkolenia i ćwiczenia, których istotą będzie wsparcie ochrony i obrony infrastruktury kolejowej. Wypracowane mają zostać wspólne procedury dotyczące m.in.: zabezpieczenia dworców kolejowych, ewakuacji ludności z miejsca zdarzeń, usuwania skutków klęski żywiołowej oraz świadczenia pomocy przedmedycznej poszkodowanym.
Porozumienie zakłada także wspólne szkolenia z zakresu zabezpieczania infrastruktury kolejowej i obiektów kolejowych, szczególnie w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa dworców kolejowych oraz ich naprawy w przypadku aktów sabotażu.