Powodem wycofania jest problem z oprogramowaniem, który może powodować awarię kamer cofania w tych pojazdach. Niewielki odsetek wycofanych samochodów ma dodatkowo problem ze zwarciem w komputerach, co zwiększa ryzyko kolizji.
Problemy z oprogramowaniem. Tesla wycofuje auta
Tesla rozpoczęła akcję po wykryciu problemu 21 listopada, kiedy to odnotowano wzrost liczby wymian komputerów samochodowych z powodu zwarć.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Moment eksplozji Tesli przed hotelem Trumpa. Ujawniono, co było w aucie
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Agencja UPI podała, że inżynierowie Tesli prowadzili dochodzenie w sprawie awarii od 26 listopada do 20 grudnia. W trakcie analiz stwierdzono m.in. niskie napięcie zasilania akumulatora, które w połączeniu z usterkami oprogramowania w wycofanych pojazdach oraz niższymi temperaturami na zewnątrz powodowało wzrost wtórnego napięcia prądu. Zjawisko to, zwane napięciem indukcyjnym, prowadziło do zwarć w dotkniętych nim elementach.
Do tej pory problem ten skutkował 887 zgłoszeniami gwarancyjnymi oraz 68 raportami. Jak informuje Tesla, nie otrzymała dotąd żadnych doniesień o kolizjach, obrażeniach lub ofiarach śmiertelnych związanych z tymi problemami.
18 grudnia firma wdrożyła aktualizację oprogramowania, która została rozesłana przez sieć bezprzewodową do wycofanych pojazdów. Ich właściciele nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów. Problem ze zwarciem powinien według Tesli zostać rozwiązany bez konieczności podejmowania dalszych działań.
Notowania Tesli
Na początku tego roku, po ogłoszeniu wyników dostaw za czwarty kwartał 2024 roku kurs akcji Tesli spadł o ponad 5 proc. To pierwsza roczna zapaść w historii firmy. Na notowania mógł też wpłynąć incydent związany z jednym pojazdów produkowanych przez spółkę.
Przypomnijmy jedna osoba zginęła w wyniku eksplozji samochodu Tesla Cybertruck pod hotelem Trumpa w Las Vegas. Siedem osób odniosło obrażenia. Szef Tesli Elon Musk poinformował, że "eksplozję spowodowały fajerwerki lub bomba" przewożona w bagażniku wynajętego Cybertrucka.
Według danych z platformy inwestycyjnej, akcje Tesli w ciągu roku wzrosły o 54,27 proc. Jednak w ostatnim okresie widoczna jest wyraźna korekta - kurs spadł z poziomu około 480 USD do 383 USD za akcję.
Analitycy CNBC zwracają uwagę, że "Tesla, która kiedyś prawie samodzielnie dominowała na rynku pojazdów elektrycznych, stoi teraz w obliczu poważnej konkurencji, szczególnie ze strony Hyundaia i chińskiego BYD".