O sprawie pisze "Rzeczpospolita", która powołuje się na wyniki badania UCE Research dla Grupy SkipWish. Wynika z niego, że ponad 60 proc. Polaków chce mniej wydać na prezenty dla dzieci. 54,5 proc. kupi je zaś głównie na promocjach.
Boże Narodzenie. Oszczędzać będziemy nawet na prezentach
Na podobnie postawione pytanie rok i dwa lata temu niecałe 30 proc. Polaków odpowiadało, że kupi prezenty w promocjach. Widać więc różnicę, ale sklepy, podobnie jak konsumenci, odczuwają wysoką inflację i muszą z pewnych kwestii rezygnować – mówi Maciej Tygielski, współautor badania, ekspert rynku z Grupy SkipWish.
Rozmówca dziennika dodaje, że na pewno będzie możliwość znaleźć prezenty na promocjach. Trzeba będzie jednak bardziej się nagimnastykować niż w poprzednich latach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
I tak 42,6 proc. planuje zaoszczędzić poprzez przeznaczenie mniejszych pieniędzy na prezenty niż rok temu. 34 proc. szuka ich w tańszych kategoriach, a 26,8 proc. - zmniejszy liczbę upominków. 11,9 proc. z kolei spróbuje zrobić coś we własnym zakresie, a 8,5 proc. - kupi własne prezenty.
Rynki się kurczą
"Rz" dostrzega też problem kurczących się rynków. Opisuje m.in. problemy branży winiarskiej związane ze wzrostem cen surowców i opakowań, czy też zawirowaniami na kursach walut.
Efekt? Dziennik powołuje się na dane NielsenIQ, z których wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy wydali na wino ponad 4 mld zł więcej (wzrost o 4,9 proc.). To jednak wcale nie oznacza, że rynek rośnie, jest wręcz przeciwnie. Ilościowo rynek skurczył się o 0,9 proc.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.