Pod oznaczeniem A300-600ST kryje się "Bieługa", czyli zmodyfikowana wersja samolotu Airbus A300, dostosowana do transportu nietypowych, ponadgabarytowych ładunków. Jego przeznaczenie i historia są ściśle związane z paneuropejskim charakterem Airbusa jako producenta samolotów. Do zakładów montażowych w Tuluzie poszczególne elementy dostarczane są z fabryk m.in. w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemiec.
Airbus Beluga zadebiutował we wrześniu 1994 r. jako następca wysłużonych i wiekowych "Super Guppy 201", eksploatowanych od 1965 r. m.in. przez NASA. Poszukiwano rozwiązania dla przewożenia sekcji kadłuba największych wówczas samolotów tego producenta, czyli Airbusa A330 i A340. Nie znaleziono takiej maszyny na rynku, w grę wchodziła więc adaptacja. Pod uwagę brano Boeinga 767 i Airbusa A300-600R. Wybór padł na maszynę Airbusa.
Dalsza część artykułu znajduje się pod wideo
Airbus Beluga. Modyfikacja samolotu pasażerskiego
Zachowano dolną część kadłuba samolotu, skrzydła, podwozie i układ napędowy. Całkowicie zmodyfikowano za to górną część kadłuba, instalując nową część o średnicy 7,7 m i podkowiastym przekroju. Obniżono kabinę załogi i przesunięto o 1,5 m do przodu. To pozwoliło na załadunek towarów od strony dziobu przez unoszone hydraulicznie drzwi, ważące dwie tony. Podwyższono ster kierunku o ponad 1 m, dodano dwa mniejsze boczne stery na końcach stateczników poziomych.
Airbus Beluga ma 44,84 m długości, 17,24 m wysokości, rozpiętość skrzydeł to prawie 45 m. Masa własna samolotu to 86 ton, a masa startowa - 155 ton. Z ładunkiem o masie 26 ton na pokładzie samolot może pokonać do 4,6 tys. km.
Bieługa na usługach. Nowe zadania Airbusa A300-600ST Beluga
Po latach świadczenia usług dla Airbusa, flota pięciu samolotów A300-600ST będzie mogła wykonywać rejsy na zasadach komercyjnych. "Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 roku i polegała na dostawie ładunku dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe. Bieługa nr 3 lądowała wtedy w Warszawie, Nowosybirsku i Seulu, by uzupełnić paliwo" - przypomniał niedawno Airbus w komunikacie.
- Pojemność Belug otwiera przed nami nowe rynki, a klientom stwarza nowe możliwości logistyczne. W przypadku potrzeby przewozu śmigłowców – bez konieczności ich wcześniejszego demontażu – to wyjątkowa zaleta. Podobnie w pełnej konfiguracji montażowej dostarczane mogą być największe silniki do samolotów pasażerskich - zapewniał Philippe Sabo, szef działu transportu ładunków ponadgabarytowych w Airbusie, cytowany w komunikacie.
Airbus Beluga XL. Oto następca
Już kilka lat temu mówiono o potrzebie wprowadzenia do floty Airbus Transport kolejnych, większych samolotów do zadań specjalnych. Dlatego pojawił się następca Belugi ST, czyli Airbus A330-743L Beluga XL - którego pojemność jest o 30 proc. większa. Zbudowano ją na fundamencie samolotu A330, na co dzień wykorzystywanego przez linie lotnicze na trasach dalekiego zasięgu, popularnego również jako frachtowiec, czyli do przewożenia wyłącznie ładunków.
Na pokładzie Belugi XL mieszczą się największe komponenty do produkcji samolotów Airbusa A350 i do niedawna - również A380, największego pasażerskiego samolotu na świecie. "Białucha" XL może przewieźć m.in. dwa skrzydła do Airbusa A350 XWB. Mniejszy odpowiednik Belugi mógł pomieścić tylko jedno skrzydło A350 XWB naraz. Airbus nadał jej też wymowne malowanie, upodabniające samolot jeszcze bardziej do białuchy, czyli żyjącego w wodach Arktyki ssaka z rodziny narwalowatych.