Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września. Od 18 września jest dostępny dla jednostek pływający. Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, do 14 grudnia przeprawiło się przez niego 467 łodzi i statków, w tym 11 pod inną niż polska banderą: ze Szwecji, Francji, Norwego i Niemiec.
Dominował kierunek przeprawy z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, z czego skorzystały 204 jednostki dużej przeprawy i 30 jednostek małej przeprawy. W drugą stronę przepłynęło - analogicznie - 196 i 37 jednostek.
Urzędnicy podali, że statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy. Duża przeprawa oznacza, że aby taka jednostka mogła się przeprawić, konieczne jest otwarcie mostów, które są na wysokości 4,60m. Mała przeprawa oznacza, że taka jednostka jest w stanie przepłynąć pod mostami i wystarczy otworzyć bramę śluzy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tor wodny na Zalewie Wiślanym trzeba pogłębić
Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.
II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. III etap obejmuje natomiast pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji ma być gotowa w 2023 roku.