W kokpicie Boeinga 767, który pięć dni temu wylądował awaryjnie na warszawskim lotnisku, był _ wyciśnięty _ bezpiecznik awaryjnego wypuszczenia podwozia. Taki stan rzeczy zastali amerykańscy technicy, którzy uruchomili system z kabiny samolotu. Bezpiecznik powinien być włączony.
Powodem niepowodzenia operacji awaryjnego wypuszczenia podwozia w Boeingu 767 mogło być wybicie bezpiecznika tego systemu - pisze _ Nasz Dziennik _. Według gazety - albo bezpiecznik uległ uszkodzeniu, albo nie aktywowała go załoga. W tym ostatnim przypadku załoga powinna zweryfikować obwody zasilania. Takiej czynności nie ma w instrukcji, bo ta opisuje tylko algorytmy i sekwencje bardziej skomplikowanych działań w konkretnej sytuacji, wymagającej precyzji i zachowania odpowiedniej kolejności.
System awaryjny wypuszczania podwozia ma swój bezpiecznik w szafie za pilotami. Jeśli jest on wyłączony, dalsze procedury nie mogą zakończyć się powodzeniem. Jeśli w tym elemencie nastąpiłoby przeoczenie, to będzie ono widoczne w zapisach czarnych skrzynek, z których z dużą dokładnością można odczytać czas ewentualnego zaniku zasilania w obwodzie awaryjnym. Nie można też wykluczyć, że bezpiecznik został prawidłowo sprawdzony przez załogę, był załączony, ale uległ uszkodzeniu i system awaryjny nie mógł zadziałać.
Na podstawie dotychczasowych ustaleń wiadomo, że mimo wielu prób podejmowanych przez załogę zarówno system hydrauliczny wypuszczania podwozia, jak i elektromechaniczny system awaryjny nie zadziałały. Załoga sugerowała, że po nieudanej próbie wielokrotnie powtarzana była cała sekwencja działań opisana w instrukcji samolotu. Zawsze z tym samym skutkiem - podwozie pozostawało schowane.
_ _
_ Nasz Dziennik _ zastanawia się dlaczego ostatecznie system awaryjny nie zadziałał w powietrzu, a dzień po awaryjnym lądowaniu udało się go uruchomić i wypuścić podwozie z kokpitu. Wskazuje, że piloci komentujący wypadek mówili o tym, iż system awaryjny nie jest używany i być może na połączeniach elektrycznych mógł wystąpić chwilowy problem, którego służby techniczne nie były w stanie zweryfikować podczas rutynowych kontroli. Gazeta pisze, że mogło też dojść do blokady systemu, która po wylądowaniu została wyeliminowana.
Czytaj więcej o awaryjnych lądowaniach | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/27/t22299.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/boeing;737;ladowal;awaryjnie;w;warszawie,43,0,957483.html) | Kolejny Boeing lądował awaryjnie w Warszawie Samolot lecący do Brukseli, zawrócił po stwierdzeniu przez kapitana nieszczelności okna. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/7/t123655.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/ladowal;awaryjnie;przez;malego;psa,101,0,729957.html) | Lądował awaryjnie przez małego psa Pilot samolotu pasażerskiego zarządził lądowanie, bo pies pasażerki pogryzł stewardessę i współpasażera. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/165/t180645.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/lot;liczy;straty;nie;powinny;byc;duze,180,0,956852.html) | Już liczą straty po awaryjnym lądowaniu Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują obecnie kosztorys związany ze szkodami, jakie polski przewoźnik poniósł z związku z wtorkową awarią boeinga na warszawskim lotnisku. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/177/t180657.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/pilot;zdradza;szczegoly;dramatycznego;ladowania;boeinga,44,0,955948.html) | Pilot zdradza szczegóły dramatycznego lądowania Wiemy już kiedy Okęcie zostanie otwarte i co dzieje się z uszkodzoną maszyną. |