Co ma wspólnego jeden z bohaterów II wojny światowej, generał Douglas McArthur z modą? Dowódca armii alianckich na południowo-zachodnim teatrze działań na Pacyfiku wypromował okulary słoneczne, które podbiły świat.
Marka okularów Ray Ban powstała na zamówienie... wojska. W 1929 roku porucznik John Macready zwrócił się do firmy Baush&Lomb z prośbą opracowania modelu okularów chroniących oczy lotników. Jednak, aby były używane przez pilotów, powinny dobrze wyglądać - zastrzegł.
B&L zaprojektowała więc model okularów z zielonymi oprawkami, które przypominały dwie krople wody. Taki kształt soczewek miał chronić pilotów przed odbitymi promieniami słońca na dużych wysokościach, a jednocześnie zapewniać im klarowne widzenie. Prototyp okularów został zaprezentowany Siłom Powietrznym Armii USA wiosną 1930 roku. W ten właśnie sposób powstał kultowy dziś model Aviator (ang. _ lotnik _) i marka Ray Ban, która dosłownie znaczy _ zakaz promieniom słonecznym _.
Na początku współpraca opierała się tylko na zleceniach wykonywanych dla wojska. Jednakże już w latach 40. XX wieku firma otworzyła się na rynek cywilny. Zaczęła projektować okulary z barwieniem gradualnym, czyli takie, których soczewka stopniowo, od góry, traciła kolor.
W latach 50., kiedy nastąpił boom branży filmowej w Hollywood, okulary przeciwsłoneczne były już stałym elementem wizerunku i świadczyć miały o wyjątkowym wyczuciu stylu. B&L rozwinęła więc kolejny model okularów, Wayfarer (ang. _ podróżnik _).
Od Aviatora różniła go gruba oprawka, która szybko została doceniona przez reżyserów filmowych i zaczęła być wykorzystywana w hollywoodkich produkcjach. Wayfarer'y zadebiutowały na wielkim ekranie w_ Śniadaniu u Tiffaniego _, gdzie nosiła je Audrey Hepburn, a w filmie _ Blues Brothers _zagrali w nich John Belushi i Dan Aykroyd. Miano klasyka zdobyły jednak dzięki Tomowi Cruise, który dumnie prezentował je w filmie _ Ryzykowny interes _. To właśnie po tej premierze sprzedaż okularów wzrosła aż dwudziestokrotnie i wyniosła 360 tysięcy rocznie. Choć były na topie przez wiele lat, później o nich zapomniano. Wielki come back nastąpił 7 lat temu i dziś większość znanych marek ma w swojej ofercie modele podobne właśnie do Wayfarerów.
Po takim sukcesie firmie B&L udało się zaprojektować jeszcze dwa kultowe modele - Clubmaster i PO 714. Premiera pierwszego nastąpiła w 1986 roku, a sławę osiągnął również dzięki filmowym produkcjom. Wśród hollywoodzkich gwiazd Clubmastery nosili między innymi Matt Damon w filmie _ Utalentowany pan Ripley _, Tom Hanks w _ Złap mnie jeśli potrafisz _i Kevin Costner w _ JFK _.
Natomiast model PO 714 to pierwsze okulary słoneczne składane na pół. Choć to rozwiązanie wydawało się być bardzo praktyczne, PO 714 zostały wycofane z produkcji w latach 80. Do sprzedaży wróciły dopiero w 2007 roku.
Mimo upływu kilkudziesięciu lat, modele Ray Banów należą do czołówki najbardziej pożądanych i luksusowych okularów słonecznych. - _ Zarówno kobiety jak i mężczyźni pokochali styl i projekty okularów, które pasują do każdej twarzy, bo są uniwersalne _- mówi w rozmowie z Menstream.pl Ewelina Szpakowska, stylistka. A do tego można je nosić zarówno do garnituru jak i sportowej odzieży.
Egzemplarz modelu PO 714, który Steve McQueen nosił w filmie _ Afera Thomasa Crowna _ został wystawiony na aukcji i sprzedany w 2006 roku za 70 tysięcy dolarów. Jednak to właśnie generał Douglas McArthur _ wylansował _ Ray Bany. Jego fotografia w modelu Aviator, z nieodłączną fajką, stała się jednym z najskuteczniejszych zdjęć reklamowych wszechczasów.
Czytaj więcej w Menstream.pl | |
---|---|
Wymyślili okulary z drewna trenując boks Zobacz zdjęcia okularów z hebanu. | |
Prawdziwi mężczyźni wrócili na wybiegi Robert Kupisz przedstawia kolekcję inspirowaną harleyowcami i amerykańskimi żołnierzami. | |
Polak zrobił okulary dla Briana Adamsa Jego oprawki noszą też polskie gwiazdy - Kora i Izabela Trojanowska. |