Z powodu rozszczelnienia się ładunku wewnątrz samolotu wojskowego C-17 Globemaster doszło, niedługo po starcie, do jego ponownego lądowania na wrocławskim lotnisku. Samolot z ładunkiem i siedmioma osobami na pokładzie leciał do Afganistanu. Nikt nie ucierpiał.
Początkowo rzecznik prasowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu Krzysztof Gielsa informował, że doszło do awaryjnego lądowania z powodu wycieku paliwa.
- "Na wojskowe lotnisko pojechało 10 jednostek straży pożarnej, ale ostatecznie nie zostały wpuszczone" - mówił Gielsa. Dodał, że najprawdopodobniej to nie wyciek paliwa był powodem lądowania lecz rozszczelnienie się ładunku i wyciek ropy wewnątrz samolotu.
Informację o rozszczelnieniu się ładunku potwierdził mjr Piotr Jaszczuk z biura prasowego Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych. Zaznaczył, że samolot lądował ponownie nie z powodu awarii, bo przez cały czas maszyna była sprawna, bez żadnych usterek.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/78/t99662.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/zaczynamy;wycofywac;sie;z;afganistanu,73,0,775241.html) Zaczynamy wycofywać się z Afganistanu
Według Jaszczuka, gdy tylko powierzchnia ładunkowa zostanie ponownie uszczelniona samolot - jak planowano pierwotnie - odleci do Afganistanu. Jaszczuk nie chciał powiedzieć co przewozi samolot. Przyznał, że na jego pokładzie znajduje się 35-tonowy ładunek i siedem osób z obsługi. Zaznaczył, że w wyniku "lądowania technicznego" nikt nie ucierpiał.
C-17 Globemaster III to ciężki, wojskowy samolot transportowy produkowany przez Boeinga. Maszyny te zakupiło wspólnie 12 krajów NATO i partnerskich. C-17 mierzy ponad 53 metry długości i ma prawie 52 metry rozpiętości, może zabrać maksymalnie 77 ton ładunku, a jego zasięg wynosi - zależnie od ładunku - od ponad 4,4 tys. do ponad 8 tys. km.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/147/t98707.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/tyle;samo;polakow;w;afganistanie;w;2011,73,0,743241.html) Tyle samo Polaków w Afganistanie w 2011
Polska przystąpiła do programu w sprawie wspólnego strategicznego transportu lotniczego SAC (Strategic Airlift Capability) jesienią 2008 r. Porozumienie w sprawie zakupu i utrzymania trzech ciężkich transportowców podpisało 10 państw NATO - Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia i Stany Zjednoczone - oraz dwa kraje partnerskie - Finlandia i Szwecja.
Wspólne samoloty zostały włączone do skrzydła ciężkiego transportu powietrznego (Heavy Airlift Wing) - jednostki NATO stacjonującej w bazie Papa na Węgrzech.
Pierwszy lot na rzecz Polski wspólny Globemaster wykonał w listopadzie 2009 r. W ubiegłym roku Polsce przysługiwało 96 godzin lotu, a w tym roku 150 godzin. Składka na udział w programie na lata 2008-11 wynosi około 130 mln zł, dodatkowe koszty - paliwa, obsługi i szkoleń - oszacowano na 25 mln zł rocznie.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/135/t73863.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/awaryjne;ladowanie;samolotu;w;moskwie,125,0,770173.html) | Awaryjne lądowanie samolotu w Moskwie Mały odrzutowiec pasażerski musiał lądować bez wypuszczonego podwozia. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/103/t87143.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/kolejna;awaria;casy;spadala;poltorej;minuty,32,0,767776.html) | Kolejna awaria CASY. Spadała półtorej minuty Czeski samolot wojskowy CASA C-295 M spadał z wysokości 3 tys. metrów. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/24/t16920.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/odszkodowania;za;case;-;jak;za;smolensk,169,0,765353.html) | Odszkodowania za CASĘ - jak za Smoleńsk? MON zaprosił pełnomocnika rodzin ofiar katastrofy pod Mirosławcem na spotkanie. |