Ponad 80 proc. nastolatków codziennie korzysta z internetu dla przyjemności; prawie jedna trzecia bez powodzenia próbuje ograniczyć czas spędzany w sieci. Dziś zainaugurowano kampanię _ Wyloguj się do życia _, która ma zwracać uwagę na ten problem.
Kampanię _ Wyloguj się do życia _ przygotowała Fundacja FIRST. Ma ona uświadomić rosnące zagrożenie uzależnieniem od komputera i internetu oraz zachęcić do szukania autentycznych emocji, relacji i doświadczeń w prawdziwym życiu, a nie wirtualnym świecie. Projekt finansowany jest z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych i realizowany jest we współpracy z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Adresatami pierwszego etapu kampanii są uczniowie gimnazjów, czyli młodzież w wieku 13 -16 lat. Jak pokazują badania EU Kids Online 2011, ponad 38 proc. polskich nastolatków w wieku 11-16 lat _ czuje się bardziej sobą online _ niż w kontaktach bezpośrednich z innymi ludźmi. 35 proc. dzieci w tym wieku zaniedbuje rodzinę, znajomych, naukę lub hobby z powodu spędzania czasu w internecie. 32 proc. bez powodzenia próbuje spędzać w sieci mniej czasu, co oznacza, że tracą nad tym kontrolę.
Z kolei badania Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego pokazują, że 80-85 proc. gimnazjalistów w wieku 15-16 lat codziennie lub prawie codziennie korzysta z internetu bez żadnych korzyści edukacyjnych; 30-40 proc. - co najmniej cztery godziny dziennie. 60-75 proc. gimnazjalistów stale funkcjonuje w sieci w godzinach nocnych.
Z myślą o nastolatkach przygotowano kilkunastominutowy film edukacyjny, w którym popularny raper Sokół pokazuje świat alternatywy dla wirtualnego i zachęca do _ życia naprawdę _. _ Czy tak ciężko być sobą w dzisiejszych czasach? _ - pyta w filmie, przypominając, że w rzeczywistości nie mamy kilku żyć, nie zdobędziemy kodów na nieśmiertelność, a sieć nie może zabierać nam przyjaźni, przygód, podróży - tego wszystkiego, co możemy realnie przeżyć. _ Nie możesz uciekać od prawdziwego życia w iluzję. Wyloguj się do życia, zanim życie cię ominie _ - radzi narrator filmu.
Film trafi do ponad 7,5 tys. szkół w Polsce. W pakiecie nauczyciele otrzymają także schemat lekcji, który może stać się podstawą do przeprowadzenia zajęć wychowawczych na temat uzależnienia od sieci i komputera oraz do organizacji konkursu na plakat inspirowany tematyką projektu. Ambicją autorów projektu jest wykreowanie mody na bycie _ wylogowanym _, czyli korzystanie z dobrodziejstw, jakie oferuje wirtualna rzeczywistość, zachowując zdrową równowagę i nie tracąc kontaktu z prawdziwym światem.
_ Żyjąc w XXI wieku nie możemy uciec od internetu i wcale do tego nie namawiamy. Chodzi o to, by zachować zdrowe proporcje. Jeśli ten film choć u części nastolatków sprowokuje pytanie: czy życie nie przecieka mi przez palce? - to już dobry punkt wyjścia do zmiany _ - podkreśliła prezeska Fundacji FIRST Tatiana Mindewicz-Puacz.
Zwróciła uwagę, że wyjście z tego uzależnienia wcale nie jest proste, nie wystarczy po prostu odciąć nastolatka od internetu; objawy po odstawieniu mogą być niekiedy równie silne jak przy uzależnieniach od silnych substancji psychoaktywnych. Zaznaczyła, że fundacja bardzo liczy na otwartych i świadomych nauczycieli, pedagogów, rodziców oraz wszystkich tych, którzy będą chcieli kontynuować ten temat.
Psycholog Małgorzata Ohme przekonywała, że aby zrozumieć świat nastolatków, trzeba go choć trochę znać. Jej zdaniem trudno zrozumieć dziecko przesiadujące na facebooku, jeśli się nigdy z tego portalu nie korzystało, podobnie jak trudno dyskutować z nastolatkiem nałogowo grającym na komputerze, jeśli nigdy się w żadną grę nie grało. _ Trzeba wejść do tego świata choć na chwilę _ - mówiła. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie www.wylogujsie.org. Jest tam również test, który pomoże sprawdzić, czy ryzyko uzależnienia od internetu może nas dotyczyć.
Czytaj więcej w Money.pl