Kolejowe związki zawodowe domagają się, by pracodawcy kolejowi wycofali się z wypowiedzenia Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy (PUZP). W przeciwnym razie 5 października ma się odbyć protest na kolei.
Związek Pracodawców Kolejowych wypowiedział PUZP z początkiem lipca. Powodem był brak porozumienia między pracodawcami a związkowcami co do zmiany zapisów dotyczących uprawnień do ulgowych przejazdów pociągami, jakie mają kolejarze i członkowie ich rodzin. Przedstawiciele pracodawców argumentowali, że spółek kolejowych nie stać na zapewnianie kolejarzom ulg na obecnych zasadach; nowych nie ustalono.
Wypowiedzenie PUZP przez Związek Pracodawców Kolejowych z dniem 1 lipca oznacza, że będzie on obowiązywał do końca tego roku. Jeżeli do tego czasu nie uda się wynegocjować nowego układu, to ulgi przestaną obowiązywać. Negocjacje dotyczące nowego układu zaczęły się w sierpniu.
Związkowcy w przesłanym oświadczeniu domagają się przywrócenia wypowiedzianego układu oraz respektowania ulg przejazdowych przynajmniej do końca 2012 roku _ - Wypowiedzenie układu grozi tym, że od 1 stycznia 2012 roku kolejarze mogą utracić uprawnienia i dodatki do wynagrodzenia _ - argumentują. Chodzi m.in. o nagrody jubileuszowe, dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, za pracę nocą albo w święta, premie, czy ulgi przejazdowe.
Zdaniem związkowców, wypowiedzenie PUZP w czasie, kiedy spółki kolejowe są przygotowywane do prywatyzacji _ godzi w zasady dialogu społecznego _. Zdaniem związków ma to _ znamiona konfrontacji, prowadzącej do sprowokowania niepokojów społecznych na kolei _. Pod oświadczeniem podpisani są: przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ _ Solidarność _ Henryk Grymel, wiceprzewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP Jan Piechel i przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek.
_ - Apelujemy do całego środowiska kolejarskiego, emerytów, rencistów i pracowników o poparcie naszego postulatu i licznego udziału w akcji protestacyjnej _ - napisano w oświadczeniu. Związkowcy nie uściślają, na czym miałby polegać protest.
Związek Pracodawców Kolejowych argumentuje, że rodowód należących do niego spółek wywodzi się z byłego przedsiębiorstwa PKP, ale dziś zajmują się one różną działalnością i dotychczasowa konstrukcja Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy przestała być wystarczająca.
Pracodawcy zwracają uwagę, że każda z trzydziestu kilku spółek zrzeszonych w Związku posiada swój Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, a zmiana układu ponadzakładowego nie powoduje automatycznych zmian w układach poszczególnych spółek. Zwracają też uwagę, że nie chcą odbierać pracownikom kolei ulg na przejazdy, a tylko zmienić zasady.
Według zapowiedzi Związku Pracodawców Kolejowych, nowy układ ponadzakładowy miał być parafowany 13 września, jednak związkowcy i przedstawiciele pracodawców znów nie osiągnęli porozumienia.
Więcej o polskich kolejach w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/koleje;slaskie;wyjada;na;tory;ma;byc;bez;opoznien,110,0,919150.html) | Nowy przewoźnik obiecuje punktualne pociągi 1 października ruszą pierwsze rozkładowe pociągi Kolei Śląskich. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/250/t88058.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/z;monachium;do;pragi;kolejowym;autokarem,40,0,918568.html) | Kolej zamiast pociągów uruchamia autobusy Niemieckie koleje tłumacza, że chcą w ten sposób skrócić czas podróży. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/195/t156099.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/jest;ratunek;dla;polskich;kolei;premier;musi;tylko;zapytac,100,0,905316.html) | Jest ratunek dla polskich kolei. Premier musi tylko zapytać Minister Elżbieta Bieńkowska zdradza Money.pl jakie są plany wobec PKP. |