Na czym polega transformacja cyfrowa?
Transformacja cyfrowa polega na wykorzystaniu nowoczesnych technologii w celu przekształcenia procesów analogowych w cyfrowe. Najlepszym tego przykładem jest transformacja sprzedaży tradycyjnej, stacjonarnej, w handel w trybie online. Miała ona miejsce chociażby w czasie pandemii, kiedy z dnia na dzień gospodarki kolejnych krajów się zamykały. Lockdown doprowadził do tego, że sklepy, które dotychczas oferowały swoje produkty czy usługi jedynie stacjonarnie, musiały znaleźć nowe kanały dystrybucji. Internet stał się naturalnym miejscem, w którym zaczęły rozwijać sprzedaż.
Pojęcie transformacji cyfrowej nie jest jednak nowe, istnieje ono od dawna. W języku angielskim to digital transformation. Dotyczy ono przejścia z procesów fizycznych w ramach wykonywanej działalności na procesy cyfrowe. Wielu ekspertów, a zwłaszcza entuzjastów rozwoju świata cyfrowego, wyraża tezę, że transformacja jest nieuniknionym procesem, który realizowany przez kolejne firmy pozwoli na spełnienie rosnących oczekiwań klientów.
Transformacja cyfrowa w e-commerce – jaka jest przyszłość branży?
Jesteśmy świadkami transformacji cyfrowej w dziedzinie handlu. Stacjonarne sklepy w większości przypadków prowadzą już sprzedaż w internecie – czy to za sprawą własnych e-sklepów, platform e-commerce czy serwisów ogłoszeniowych. Firmy odzieżowe promują swoje ubrania w ramach relacji w serwisach społecznościowych, a inne posługują się social mediami do promocji swojej działalności.
Internet pozwala na bezpośrednią komunikację z docelową grupą klientów. Przyszłością branży handlowej jest e-commerce, który cały czas się rozwija i zmienia. Wprowadzenie możliwości zakupu online przez sklep stacjonarny to dziś norma, ale coraz częściej w znacznie większym zakresie wykorzystywana jest transformacja cyfrowa. Perspektywy marketingu zmieniają się, ponieważ dane gromadzone dzięki stronom internetowym, dotyczące nie tylko personaliów, ale i zachowań klientów, pozwalają na kształtowanie w bardziej świadomy, celowy sposób działań reklamowych. Dzięki temu można lepiej personalizować oferty.
Zmianę w kierunku transformacji cyfrowej w branży e-commerce napędzają rosnące oczekiwania klientów. Szukają ofert jak najlepiej dopasowanych do ich indywidualnych wymagań i chcą je otrzymać tu i teraz. Istnieje silna presja na oferty promocyjne, zniżki i rabaty, które skłaniają klientów do korzystania z oferty danego sprzedającego.
Kształtowanie pozytywnego wizerunku marki produktu czy firmy w internecie to dziś nie tylko opcja marketingowa, ale właściwie konieczność, jeśli marka chce skutecznie konkurować na rynku o potencjalnych klientów.
Digital transformation wywiera wpływ na branżę e-commerce jako taką. Nie wystarczy już oferować produkty i usługi online. Firmy odczuwają presję co do tego, by dotrzymywać kroku konkurencji w akcjach promocyjnych i szeroko rozumianym marketingu online. Konieczne staje się nadążanie za zmianami potrzeb klientów. Transformacja cyfrowa spowodowała, że firmy nawiązują kontakt z klientami także za pośrednictwem czatów online. Wykorzystują boty do prowadzenia wstępnych rozmów przed- i posprzedażowych.
W którym kierunku zmieni się e-commerce w najbliższej przyszłości za sprawą digital transformation? Eksperci wskazują, że duże szanse ma na to m-handel, czyli zakupy na urządzeniach mobilnych. Finalizacja transakcji na smartfonie czy tablecie staje się codziennością ludzi nowoczesnych, mobilnych, którzy cenią sobie swój czas i potrafią np. w drodze do pracy zamawiać ubrania, jedzenie na wynos czy materiały do firmy. Niezbędnym elementem e-handlu staje się sprzedaż online za pośrednictwem aplikacji mobilnych.