Rzecznik IAS w Lublinie Michał Deruś poinformował PAP, że od 21 kwietnia do 9 czerwca br. z drogowych przejść granicznych w woj. lubelskim, tj. w Dorohusku i w Hrebennem, wyjechały w sumie 202 konwoje, w tym 105 z Dorohuska i 97 z Hrebennego.
Łącznie w konwojach wyjechało 966 ciężarówek. Docelowe kierunki konwojowanych pojazdów ciężarowych to Świecko, Budzisko, Gdańsk/Gdynia, Pruszków, Gorzyczki – wyliczył rzecznik.
Obecnie procedurze konwoju podlegają takie towary jak: pszenica, kukurydza, rzepak i nasiona słonecznika pochodzące z Ukrainy. Początkowo obejmowały one również inne produkty rolne m.in. mięso, świeże jaja, makuchy, pasze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zakaz importu zboża z Ukrainy. Co z tranzytem?
Aktualnie te cztery rodzaje zbóż objęte są zakazem dopuszczenia do obrotu na terytorium RP, dozwolony jest natomiast ich tranzyt przez terytorium RP. Ciężarówki przewożące te towary w tranzycie przez Polskę są konwojowane przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej do granic kraju lub do polskich portów morskich - wyjaśnił rzecznik.
Dodał, że dodatkowo na takie środki transportu zakładane są plomby elektroniczne, które w czasie rzeczywistym przekazują pozycje GPS przemieszczanego środka transportu do systemu informatycznego KAS. - Do nakładania i zdejmowania tych plomb uprawnienia mają funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej – zaznaczył.
Zaplombowane składy kolejowe z Ukrainy
Rzecznik poinformował, że w przypadku transportów kolejowych przemieszczanych w tranzycie przez Polskę monitoring odbywa się z wykorzystaniem plomb elektronicznych nakładanych na składy towarowe. W ten sposób transportowane są przez Polskę wszystkie produkty rolne z Ukrainy, które podlegają procedurze tranzytu.
- Od 21 kwietnia 2023 r. do 9 czerwca 2023 r. z kolejowych przejść granicznych w woj. lubelskim, tj. w Hrubieszowie i w Dorohusku, wyjechało w sumie 114 składów towarowych, w których było łącznie 2567 zaplombowanych wagonów towarowych – wymienił Deruś.
Jak dodał, docelowo składy towarowe z przejść kolejowych w Hrubieszowie i Dorohusku kierowane są do portów morskich w Szczecinie, Gdańsku, Świnoujściu lub poza granice naszego kraju np. Niemcy, Litwa.
Do 15 września br. przedłużony został unijny zakaz importu z Ukrainy pszenicy, kukurydzy, rzepaku i słonecznika do Bułgarii, Węgier, Polski, Rumunii i Słowacji. Nadal te zboża z Ukrainy można przewozić w tranzycie przez terytoria tych pięciu państw.