W tej chwili Polsce pracuje około 570 kontrolerów ruchu lotniczego. Jednak PAŻP chce wyszkolić jeszcze 139 osób na to specjalistyczne stanowisko.
Wszyscy zainteresowani muszą jednak błyskawicznie podjąć decyzję. - Aplikacje można przesyłać do wtorku 12 listopada tego roku - mówi w rozmowie z PAP p.o. prezesa PAŻP Janusz Janiszewski.
Szef PAŻP przestrzega jednak, że praca jest bardzo stresująca oraz odpowiedzialna. - Kontroler zawsze musi zaplanować kilka możliwych rozwiązań dla każdej sytuacji w przestrzeni powietrznej. Samoloty latają z prędkością 900 km/h, więc presja czasu jest ogromna. Musi działać szybko i z wyprzedzeniem. Do tego potrzebna jest silna osobowość i umiejętność pracy w grupie, bo nad bezpieczeństwem lotu czuwa sztab ludzi - mówił Janiszewski w rozmowie z PAP.
Jakie wymagania są stawiane przed kandydatami? PAŻP nie wymaga wyższego wykształcenia choć matura jest już niezbędna. Trzeba też nieźle znać język angielski, przynajmniej na poziomie B2.
Niezbędne jest też zaświadczenie o niekaralności oraz dobry stan zdrowia. PAŻP nie ukrywa jednak, że szuka osób z odpowiednimi predyspozycjami.
- Poszukujemy osób, które oprócz umiejętności pracy w zespole, wybitnej spostrzegawczości, umiejętności szybkiej oceny sytuacji i szybkiego podejmowania decyzji, mają ponadprzeciętną odpornością na stres. W tym zawodzie cały czas trzeba mieć świadomość, że od właściwej decyzji zależy życie setek, a czasem tysięcy osób - dodał Janiszewski.
Szkolenie na kontrolera trwa ok. dwóch lat. Na początku kandydaci na to stanowisko mają zajęcia teoretyczne, a później uczą się m.in. na symulatorach. Takie szkolenie kończy egzamin państwowy organizowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
A jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? Według serwisu wynagrodzenia.pl, ich mediana stanowi 4,9 tys. zł brutto. 25 proc. kontrolerów zarabia jednak ponad 9,7 tys. zł.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl