Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Tunel pod Świną oddany do ruchu. Pierwsi kierowcy już nim przejechali. My też

466
Podziel się:

To finał uroczystości związanych z latami wyczekiwanym otwarciem tunelu w Świnoujściu. Podwodnym połączeniem wysp Uznam oraz Wolin pojechały w piątek ok. godz. 20 pierwsze samochody. Sprawdziliśmy to na własnej skórze: naprawdę nie trzeba łamać przepisów, by pokonać drogę w kilka minut.

Tunel pod Świną oddany do ruchu. Pierwsi kierowcy już nim przejechali. My też
Tunel pod Świną otwarty już dla wszystkich. W piątek około godziny 20 przejechały nim pierwsze samochody (Money.pl, Jacek Losik)

W piątek oczy wielu Polaków - ale również naszych zachodnich sąsiadów - skierowane były na Świnoujście, gdzie z wielką pompą otwarto długo wyczekiwany tunel pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin. Po przemowach oficjeli goście przeszli tunelem z jednej wyspy na drugą. Około godz. 14 odbył się w nim bieg, po czym podwodnym połączeniem przejechali rowerzyści. Przypomnijmy, że obie grupy - biegacze i cykliści - na co dzień nie będą miały wstępu do tunelu.

Ostatnim etapem przed praktycznym otwarciem tunelu były wycieczki mieszkańców, którzy mogli się przejechać tunelem specjalnymi pojazdami z wagonikami. Natomiast o godz. 20 nastąpił moment, na który faktycznie czekano - udostępnienie "rury" do ruchu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Przypominamy: znaki w tunelu pod Świną nie są ozdobą

Tunel, jak sprawdziliśmy podczas pierwszego przejazdu, spełnia oczekiwania. W porównaniu z jedyną dostępną do tej pory możliwością - przeprawą promową - w końcu bez problemów i czekania można przemieszczać się między jedną stroną miasta a drugą.

Przejazd tunelem pod Świną zajmuje dosłownie kilka minut. Władze miasta zapowiadały, że będzie to około trzy-cztery minuty, ale w piątek wieczorem zajęło nam to około ośmiu minut. Widać efekt nowości, bo zainteresowanie kierowców było bardzo duże i strumień samochodów w tunelu kilka razy się zatrzymywał. Jechaliśmy średnio z prędkością około 20 km/h, maksymalnie udało nam się osiągnąć 40 km/h.

Zaznaczmy przy tym, że ograniczenie prędkości wynosi tu 50 km/h. Warto to zapamiętać (przypomną o tym oczywiście rozmieszczone w tunelu znaki), bo cały obiekt jest objęty odcinkowym pomiarem prędkości.

Tunel wyposażony jest w ponad 140 kamer. Monitoring i OPP mają sprawić, że nie powtórzą się bezmyślne wybryki w postaci np. zatrzymywania się na jezdni, by zrobić zdjęcie, czy też szaleńczej jazdy. Takie przypadki widzieliśmy np. po otwarciu tunelu na drodze ekspresowej S2 w Warszawie. Kary się nie uniknie.

Wiceszef MSWiA Paweł Szefernaker opublikował na Twitterze zdjęcia z monitoringu z pierwszych minut po otwarciu tunelu:

Niemcy pod wrażeniem tempa budowy

Z tunelu będą korzystać nie tylko Polacy. Niemcy, których spotkaliśmy w dniu otwarcia obiektu, chwalili inwestycję i przyznawali, że może im ułatwić podróże do Polski. - Na pewno teraz będzie więcej niemieckich turystów po polskiej stronie - mówił nam Alexander Loew, dziennikarz "Ostsee Zeitung". Dodawał jednocześnie, że na większą liczbę turystów z Polski czeka także branża turystyczna w Niemczech. Tunel, jak twierdził, przyniesie korzyści obu krajom. - Polska dokonała niesamowitej rzeczy - komentował, zwracając przede wszystkim uwagę na czas realizacji inwestycji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(466)
WYRÓŻNIONE
Ryh
rok temu
poziom narodowego jęczenia stale wysoki.Mnie ta inwestycja cieszy.
4444
rok temu
Oby dobrze służył ludziom
a b c
rok temu
w 2012 roku środki z UE na tą budowę były, po przesunęło je do Gdańska, a Tusk mówił zaciekle, że ta inwestycja to fanaberia, zrealizowano za rządów Pisu, plany budowy były już w latach 90 tych ub wieku, za rządów po nie powstawało nic, po aferze stoczniowej stocznia w Szczecinie wyparowała, po aferach autostradowej i stadionowej padło kilkaset firm, powstało bezrobocie ponad 30 procent, pauperyzacja społeczna i emigracja 2 mln młodych ludzi na zachód
NAJNOWSZE KOMENTARZE (466)
zbk
rok temu
Proszę o informację ile pojazdów dziennie przejeżdża tunelem, są kamery to chyba można przeliczyć i podać bo to jest efekt rzeczywisty tej tak potrzebnej inwestycji. Ludzie by chcieli wiedzieć ale tej informacji jeszcze nikt nie podał do wiadomości publicznej. Szacunek dla budowniczych tunelu i tych co podjęli decyzję o jego budowie.
Podlasianin
rok temu
Dwa pytania... Czy PiSiory, jadąc na otwarcie tego tunelu, spychały kierowców z drogi, jak zwykle? Co z poszkodowanymi w wypadku, spowodowanym niedawno przez nich pod Sokołami?
Beata Klempa
rok temu
Teraz tylko jakaś zgrabna nazwa np Tunel im Błogosławionego Lecha Kaczyńskiego
jar
rok temu
Nic mnie tak nie wk. jak oficjele grzejący się w blasku kamer i dziękujący sobie na wzajem, że im ta inwestycja tak wspaniale wyszła. Nie, nie wam wyszła polityczni aparatczycy. Dziesiątki ludzi projektowało, setki ludzi budowało i wyposażało tą przeprawę, i to nam się należą słowa uznania za włożony wysiłek, a nie jakimś gogusiom w białych koszulach i cudacznych mundurkach siedzących dumnie na otwarciu.
zatroskany
rok temu
ciekaw ile pisowcy zarobili z tych unijnych dotacji?
...
Następna strona