- Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac - mówiła podczas czwartkowej konferencji prasowej Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody - relacjonowała.
I dodała, że "sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu". - To są te najważniejsze systemy, które później zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników tunelu. W tej chwili wykonawca prowadzi prace, przygotowuje budynki, do których te wszystkie systemy będą podpięte - wyjaśniła.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skończy się wakacyjna udręka
Urząd miasta w Świnoujściu ocenia, że tunel pod Świną jest gotowy w ponad 90 procentach. Obiekt ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Dzięki temu mają się skończyć problemy komunikacyjne mieszkańców i turystów. Obecnie do dyspozycji pieszych, rowerzystów i kierowców jest bowiem tylko przeprawa promowa. Korzystanie z niej wiąże się często z długim oczekiwaniem. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.
- Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy – skomentował prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Podjęliśmy decyzję o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy – zapowiedział włodarz miasta.
Cały czas dostępna będzie też przeprawa promowa. Ma być ona obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom. - Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą – wyjaśnił prezydent Świnoujścia.
Łączna długość inwestycji to ok. 3,2 kilometra, z czego sam tunel, który powstał z wykorzystaniem maszyny drążącej, ma długość niemal 1484 metrów. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.
Coraz więcej nowych tuneli
To kolejny w ostatnim czasie tunel, o który wzbogaci się infrastruktura drogowa w Polsce. W listopadzie ubiegłego roku prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzyli tunel drogowy w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Budowa trwała pięć lat i siedem miesięcy. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.
Wiosną tego roku zaczną się natomiast prace nad kolejnym tunelem - w ramach odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Tunel ma mieć 2,2 km długości, a zakończenie prac na całym odcinku zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj