- Rząd rozwiąże ten problem i doprowadzi do budowy tunelu pod Świną - deklarowała poprzednia premier Beata Szydło, odpowiadając na pytania posłów po swoim expose. - Trwają prace nad przygotowaniem tej inwestycji, w tym ustalanie struktury finansowania - wskazywała.
Prace trwały niemal równo cztery lata. W poniedziałek do Świnoujścia pojechali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk, a wojewoda uroczyście podpisał zezwolenie na realizację inwestycji. Oznacza to, że wykonawcy mogą zacząć budowę tunelu pod Świną.
Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych.
- Przez kilkadziesiąt lat nie udawało się połączyć Świnoujścia z lądem połączeniem drogowym. Obecny rząd tę niemoc przełamuje – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Tunel wybuduje konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Kontrakt o wartości 793 mln zł realizowany jest w formule projektuj i buduj. 775,6 mln zł wyłoży Unia Europejska.
Tunel ma być gotowy za trzy lata. Nowa stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl