Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Turcy z Polakami zbudują ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu. Estakada płynnie przejdzie w tunel

5
Podziel się:

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi S19 w województwie podkarpackim. Około 5 km trasy ekspresowej, będącej częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, stworzy turecko-polskie konsorcjum. Zakres prac zakłada m.in. wydrążenie tunelu pod górą Kamieniec.

Turcy z Polakami zbudują ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu. Estakada płynnie przejdzie w tunel
Nowy tunel na drodze ekspresowej S3, zdjęcie ilustracyjne (Materiały prasowe, GDDKiA)

W środę (13 listopada) podczas konferencji prasowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślono, że odcinek Jawornik-Lutcza, którego dotyczy umowa, jest ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim, który nie był dotąd w realizacji.

Kontrakt dotyczy projektu oraz samej budowy. Przetarg na tę część szlaku Via Carpatii wygrało turecko-polskie konsorcjum Gülermak (lider) i Budimex, które złożyło ofertę w wysokości ok. 1,9 mld zł.

- W efekcie powstanie droga, która znacznie skróci czas dojazdu do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku - powiedział na konferencji prasowej Paweł Woźniak, szef GDDKiA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zielony Ład ofiarą wyborów w USA? "Zwycięstwo Trumpa jest dzwonem"

Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 59 miesięcy, z czego 21 miesięcy mają zająć prace nad projektem, a pozostałe - wyłączając okresy zimowe między 1 grudnia a 31 marca - na budowie. GDDKiA zakłada, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku kierowcy pojadą w 2031 r.

Estakada i tunel na drodze S19

Drogowcy uprzedzają, że inwestycja będzie wyzwaniem dla wykonawców m.in. ze względu na teren "o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego". 

Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanego odcinka. Teren przyszłej inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki" - pisze GDDKiA.

Drogowcy już teraz podają, że teren sprzyja osuwiskom. Wszystko to sprawia, że realizacja dwujezdniowej trasy z dwoma pasami w obu kierunkach będzie interesująca do obserwowania, ale i (później) korzystania przez kierowców.

Odcinek jak pisze GDDKiA, poprowadzony będzie m.in. estakadą o długości ok. 780 m nad istniejącą drogą krajową nr 19 na filarach o wysokości nawet do 36 m. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy tunel z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu szlaku Via Carpatia.

Droga łącząca Europę Północną i Południową

Via Cartpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
piotr n.
miesiąc temu
Czyli poślizg kilkuletni pewny.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
roonet
miesiąc temu
Zakazana historia Gazety Wyborczej - znajdź na Youtube. Via Carpatia to pomysł żoliborskiej ekipy. Przy wszystkim co zrobili złego należy docenić, że zrobili też trochę dobrego. Ekipa tuskowa w ogóle nie interesowała się nigdy Polską Wschodnią i nic nie wskazuje na to, aby się zainteresowała.
XBA
miesiąc temu
A kiedy S12 jako obwodnica Sulejowa i Piotrkowa Trybunalskiego? Miała być gotowa już w 2012 roku ale cały czas politycy z Łodzi blokują jej budowę i chcą zmienić przebieg S12!
nobo
miesiąc temu
nasze firmy niczego sie nie nauczyly przez te dziesiaclecia bycia w unii. turcy zdominowali rynek zlecen rumunski, a teraz polski
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
XBA
miesiąc temu
A kiedy S12 jako obwodnica Sulejowa i Piotrkowa Trybunalskiego? Miała być gotowa już w 2012 roku ale cały czas politycy z Łodzi blokują jej budowę i chcą zmienić przebieg S12!
nobo
miesiąc temu
nasze firmy niczego sie nie nauczyly przez te dziesiaclecia bycia w unii. turcy zdominowali rynek zlecen rumunski, a teraz polski
Kapitalizm to...
miesiąc temu
Każdy kawałek ziemi należy zabetonować, zaasfaltować i puścić ciężki ruch, hałas, spaliny i wypadki.
piotr n.
miesiąc temu
Czyli poślizg kilkuletni pewny.
roonet
miesiąc temu
Zakazana historia Gazety Wyborczej - znajdź na Youtube. Via Carpatia to pomysł żoliborskiej ekipy. Przy wszystkim co zrobili złego należy docenić, że zrobili też trochę dobrego. Ekipa tuskowa w ogóle nie interesowała się nigdy Polską Wschodnią i nic nie wskazuje na to, aby się zainteresowała.