W środę (13 listopada) podczas konferencji prasowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślono, że odcinek Jawornik-Lutcza, którego dotyczy umowa, jest ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim, który nie był dotąd w realizacji.
Kontrakt dotyczy projektu oraz samej budowy. Przetarg na tę część szlaku Via Carpatii wygrało turecko-polskie konsorcjum Gülermak (lider) i Budimex, które złożyło ofertę w wysokości ok. 1,9 mld zł.
- W efekcie powstanie droga, która znacznie skróci czas dojazdu do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku - powiedział na konferencji prasowej Paweł Woźniak, szef GDDKiA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 59 miesięcy, z czego 21 miesięcy mają zająć prace nad projektem, a pozostałe - wyłączając okresy zimowe między 1 grudnia a 31 marca - na budowie. GDDKiA zakłada, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku kierowcy pojadą w 2031 r.
Estakada i tunel na drodze S19
Drogowcy uprzedzają, że inwestycja będzie wyzwaniem dla wykonawców m.in. ze względu na teren "o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego".
Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanego odcinka. Teren przyszłej inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki" - pisze GDDKiA.
Drogowcy już teraz podają, że teren sprzyja osuwiskom. Wszystko to sprawia, że realizacja dwujezdniowej trasy z dwoma pasami w obu kierunkach będzie interesująca do obserwowania, ale i (później) korzystania przez kierowców.
Odcinek jak pisze GDDKiA, poprowadzony będzie m.in. estakadą o długości ok. 780 m nad istniejącą drogą krajową nr 19 na filarach o wysokości nawet do 36 m. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy tunel z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu szlaku Via Carpatia.
Droga łącząca Europę Północną i Południową
Via Cartpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.