Duże linie lotnicze starają się przyciągać klientów promocyjnymi cenami. Najtańsze bilety są oferowane za niewiele ponad 200 zł. Żeby je kupić, trzeba mieć jednak dużo szczęścia. Eksperci nie mają wątpliwości. Konkurencji tanich przewoźników nie uda się zdusić. Money.pl sprawdził dokąd i za ile możemy tanio polecieć z Polski za granicę.
W ostatnich tygodniach najniższymi cenami kusi nasz rodzimy PLL LOT. Ale promocjami objętych jest zaledwie kilka połączeń. Bilety w jedną stronę do Bratysławy czy Genewy kosztują według zapewnień przewoźnika od 230 zł.
Sprawdziliśmy jednak, że w praktyce nie ma już szans na lot do Genewy w takiej cenie. Promocja trwa do 31 grudnia 2010 roku. I przy próbie dokonania rezerwacji pod koniec listopada okazało się, że nie ma już szans na bilet w cenie poniżej 1000 zł.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/55/t97591.jpg ) ] (http://wakacje.money.pl/wiadomosci/artykul/sa;nowe;rozklady;lotow;mniej;polaczen;na;zime,40,0,703528.html) Są nowe rozkłady lotów. Mniej połączeń na zimę
Teoretycznie łatwiej powinno być o najtańszy bilet w promocji, która trwa dłużej. Zdaniem wielu znawców branży lotniczej, im odleglejszy termin rezerwacji od daty wylotu, tym większa powinna być szansa na tani lot.
LOT reklamuje tanie bilety do Tbilisi. Teoretycznie do stolicy Gruzji do końca marca możemy już polecieć za 256 zł. Sprawdziliśmy kilka losowo wybranych terminów. Okazało się, że w połowie lutego cena podróży w jedną stronę przekracza 500 zł. Takie same ceny obowiązują dla lotów wypadających w ostatnim tygodniu marca 2011 roku, czyli pod sam koniec obowiązywania promocji.
Chętni do skorzystania z atrakcyjniejszej oferty LOT-u mogą mieć z tym kłopot także dlatego, że przewoźnik odstrasza mało przejrzystą stroną internetową. Trudno zorientować się w tym, czy promocja dotyczy biletu w jedna stronę, czy tam i z powrotem.
Wybrane oferty promocyjne PLL LOT | |
---|---|
Warszawa - Gdańsk | 79 zł |
Warszawa - Bratysława | 229 zł |
Warszawa - Genewa | 230 zł |
Warszawa - Kair - Warszawa | 1 157 zł |
Warszawa - Damaszek - Warszawa | 1 159 zł |
źródło: www.lot.com
_ - Oferta LOT-u jest w dużej mierze odbiciem bałaganu, który panuje w firmie. Brak jest jednolitej i stałej strategii _ - mówi Eryk Kłopotowski, ekspert ds. lotnictwa.
Dużo połączeń i proste zasady w Lufthansie
Interesująco prezentuje się oferta Lufthansy. Niemiecki przewoźnik lata z polskich portów za: 399 zł i 699 zł. To ceny połączeń w obie strony. Tańszy wariant dotyczy połączeń do większości miast niemieckich. Droższy obejmuje podróże do miast w innych krajach.
O ile ceny lotów do Niemiec są niższe niż u innych przewoźników, to już w przypadku innych miejsc docelowych konkurencja jest zazwyczaj trochę tańsza. Na korzyść Lufthansy przemawia jednak fakt, że oferuje połączenia nie tylko z Warszawy, ale i z innych polskich miast: Gdańska, Katowic, Krakowa, Poznania, Rzeszowa i Wrocławia.
Najtańsze oferty dużych linii lotniczych na wybranych połączeniach z Warszawy | ||
---|---|---|
Relacja | Cena | Przewoźnik |
Warszawa - Rzym- Warszawa | 415 zł | Alitalia |
Warszawa - Barcelona - Warszawa | 629 zł | Lufthansa Italia |
Warszawa - Bruksela - Warszawa | 340 zł | PLL LOT |
Warszawa - Frankfurt - Warszawa | 399 zł | Lufthansa |
Warszawa - Monachium - Warszawa | 399 zł | Lufthansa |
Warszawa - Nowy Jork - Warszawa | 1 536 zł | Iberia |
Warszawa Nowy Jork - Chicago | 1 738 zł | Iberia |
źródło: Money.pl na podstawie informacji ze stron internetowych przewoźników
Interesującą ofertę posiada tez spółka-córka niemieckiego przewoźnika, Lufthansa Italia. Dzięki niej najtaniej dolecimy do Mediolanu (399 zł), Bari (599 zł), Palermo (609 zł), Barcelony (629 zł), Neapolu (639 zł) i Paryża (609 zł).
Musimy się jednak liczyć z koniecznością przesiadania się. _ – Duże linie lotnicze posiadają zupełnie inną siatkę połączeń, niż ich tańsze odpowiedniki. Skupiają się na kilku wybranych portach lotniczych, które są ich centrami przesiadkowymi. Dlatego np. Lufthansa oferuje stosunkowo niewiele bezpośrednich połączeń w Europie _ - wyjaśnia Kłopotowski
Tymczasem tanie linie posiadają bardziej zdecentralizowane siatki lotów. _ – Połączenia z przesiadką nigdy nie będą tańsze od relacji bezpośrednich. Dlatego tak naprawdę duże linie mogą konkurować jedynie skomunikowaniem z lotami transkontynentalnymi oraz lepszymi warunkami podróży - _ dodaje ekspert._ _
_ [ ( http://static1.money.pl/i/h/146/t85906.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polacy;coraz;chetniej;lataja;samolotami,61,0,649533.html) Polacy coraz chętniej latają samolotami _Chodzi tu choćby o wyższy limit bagażu, czy poczęstunek serwowany na pokładzie. Jednak by skorzystać z najbardziej atrakcyjnych ofert często trzeba spełnić określone warunki, które niekoniecznie muszą pasować do planu naszej podróży.
W przypadku relacji tam i z powrotem większość przewoźników wymaga, by wylot i przylot były oddzielone nocą z soboty na niedziele. Tym samym nie skorzystamy z promocyjnej ceny lecąc np. do Barcelony w poniedziałek i wracając w sobotę.
Biletu promocyjnego nie będziemy mogli też zwrócić, ani zmienić daty wylotu. W tym względzie oferta upodabnia się do tego, co proponują tanie linie lotnicze. Jest to szczególnie niedogodne z tego względu, że bilet promocyjny musimy kupić z pewnym wyprzedzeniem. Bardzo rzadko zdarza się, żeby był dostępny w czasie najbliższych dwóch tygodni. Zazwyczaj musimy go kupić z wyprzedzeniem miesiąca lub dwóch.
Za Ocean taniej z przesiadką
Mniejsze znaczenie posiadają promocje w przypadku połączeń transkontynentalnych. _ – Opłaty lotniskowe przekraczają w takim przypadku tysiąc złotych. Przewoźnicy mają więc niewielkie pole manewru cenowego. W tym wypadku większe znaczenie dla pasażera ma fakt, czy musi się przesiadać. Przy relacjach łączonych przewoźnicy oferują często niższe ceny tak, by zapełnić samolot - mówi Kłopotowski. _
LOT oferuje bezpośrednie połączenia z Nowym Jorkiem czy Chicago. Ceny oscylują w granicach 2,5 tys. złotych. Jeśli zdecydujemy się na podróż z przesiadką to w Lufthansie, KLM czy Iberii bilet w dwie strony będzie nas kosztował od około 1800 zł. Musimy się jednak liczyć z tym, że we Frankfurcie, Amsterdamie czy Madrycie będziemy musieli koczować nawet pół doby w oczekiwaniu na następny lot.
*Tanie latanie także po Polsce * src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1318836600&de=1318860300&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=DJI&s%5B1%5D=S%26P&s%5B2%5D=Nasdaq&w=460&h=250&cm=1&rl=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej
Czytaj w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1318836600&de=1318860300&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=DJI&s%5B1%5D=S%26P&s%5B2%5D=Nasdaq&w=460&h=250&cm=1&rl=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej