Nie ma znaczenia czy miałeś lecieć tanią linią, czy tradycyjną - każda musi Cię nakarmić. Jednak na odszkodowanie nie możemy liczyć, gdy powodem odwołania lotu jest - jak najczęściej obecnie - zła pogoda.
Obowiązki linii lotniczych są takie same bez względu na to, czy są to tzw. tanie linie, czy nie. Regulują je przepisy Unii Europejskiej (rozporządzenie WE 261/2004). Zgodnie z nimi przysługuje nam prawo do bezpłatnych napojów, posiłków oraz dwóch połączeń telefonicznych, dwóch faksów, dwóch teleksów lub dwóch e-maili w sytuacji, gdy opóźnienie przekracza:
- 2 godziny dla rejsów do 1,5 tys. km
- 3 godziny w przypadku lotów wewnątrz UE na odległość powyżej 1,5 tys. km oraz między 1,5 tys. a 3,5 tys. km w przypadku rejsów między UE a krajami zewnętrznymi
- 4 godziny w przypadku pozostałych lotów.
Prawo nie reguluje precyzyjnie liczby napojów i posiłków, które powinniśmy otrzymać. Przepisy mówią jedynie, że powinna być ona odpowiednia dla czasu oczekiwania.
Przy opóźnieniu powyżej 5 godzin możemy zrezygnować z podróży i uzyskać zwrot ceny biletu. Jeśli podróżujemy z przesiadkami, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży.
W momencie, gdy lot opóźnia się o co najmniej dzień, linie lotnicze muszą zapewnić nam na swój koszt nocleg w hotelu oraz transport między lotniskiem i miejscem zakwaterowania.
Do 600 euro odszkodowania za odwołany lot
Z kolei w przypadku odwołania lotu możemy domagać się:
- zwrotu kosztów biletu
- zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym podróży
- bezpłatnych posiłków, napojów oraz rozmów telefonicznych, jeżeli uzasadnia to czas oczekiwania na alternatywne połączenie lotnicze
Dodatkowo możemy też wystąpić o odszkodowanie **w sytuacji, gdy połączenie zastępcze różni się znacząco od odwołanego. Jego maksymalna wysokość to:
- 250 euro dla lotów do 1,5 tys. kilometrów
- 400 euro przy rejsach wewnątrz UE powyżej 1,5 tys. km i między 1,5 tys. a 3,5 tys. km w przypadku rejsów między UE a państwem zewnętrznym
- 600 euro dla wszystkich pozostałych lotów.
Odszkodowania nie otrzymamy jednak, jeśli linie lotnicze odwołały lot ze względu na tzw. _ siłę wyższą _, czyli przykładowo złą pogodę.
W razie problemów skarga do ULC
Jeżeli linie lotnicze nie przestrzegają powyższych regulacji a my wyczerpaliśmy już przewidzianą przez nie procedurę reklamacyjną, możemy złożyć skargę do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, niezależnie od tego, w jakim kraju spotkały nas nieprzyjemności.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/55/t97591.jpg ) ] (http://wakacje.money.pl/wiadomosci/artykul/unia;uczy;pasazerow;linii;lotniczych;ich;praw,181,0,638133.html) | Unia uczy pasażerów linii lotniczych ich praw Wraz z początkiem wakacji ruszyła warta milion euro kampania informacyjna. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/181/t85429.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/lotniczy;gigant;podnosi;oplate;paliwowa,207,0,736207.html) | Lotniczy gigant podnosi opłatę paliwową British Airways zdecydowały się na podwyżkę po raz pierwszy od ponad dwóch lat. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/125/t103293.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/tanie;bilety;lotnicze;piec;sposobow;na;niedrogie;latanie,84,0,692052.html) | Tanie bilety lotnicze. Pięć sposobów na niedrogie latanie Tanich lotów można szukać na różne sposoby, warto jednak pamiętać o kilku zasadach. |