W środę premier Donald Tusk przedstawił plan budowy lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek Maciej Lasek został zapytany o koszty tego projektu, w szczególności o podział na część lotniskową (pas startowy, terminal i inne niezbędne elementy infrastruktury) oraz planowaną sieć kolei dużych prędkości, tzw. linię Y. Dziennikarz zwrócił też uwagę na konieczność uwzględnienia kosztów rozbudowy lotnisk Okęcie i Modlin.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tyle będzie kosztować CPK. Są wyliczenia
- Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 miliardów złotych do 2032 roku, z czego część lotniskowa na inwestycje lotniskowe ma kosztować 42 miliardy 700 milionów złotych - powiedział wiceminister Lasek.
Wskazał, że część kolejowa projektu CPK nie jest wcale "mini", a z punktu widzenia kosztowego stanowi około 80 proc. przewidywanych nakładów. - Sam Y będzie kosztował 78 czy około 80 miliardów złotych - sprecyzował.
- To jest koszt wybudowania linii kolejowej o długości 480 kilometrów z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia. To są takie koszty - wyjaśnił przedstawiciel resortu infrastruktury.
Lasek przypomniał, że poprzedni rząd tuż przed przegranymi wyborami uchwalił program wieloletni dla CPK opiewający na 155 miliardów złotych. - My po tych optymalizacjach, które zrobiliśmy, ale ja przypominam, to nie są rezygnacje z rozwiązań, czyli nie robimy mniejszego CPK, my robimy go lepszy. To jest lepszy projekt. To jest bardziej zoptymalizowane, z dopasowanymi rozwiązaniami technicznymi, dzięki którym też ten projekt będzie tańszy niż nasi poprzednicy zakładali - przekonywał wiceminister.
Fala komentarzy po decyzji rządu ws. CPK
Skąd pieniądze na CPK?
- Dzisiaj 131 miliardów złotych, z czego skarbowe papiery wartościowe, bo to jest najbardziej interesujące z punktu widzenia również budżetu państwa, to jest 57 miliardów na cały projekt. W tym zakresie lotnisko, inwestycje stowarzyszone z lotniskiem, czyli włączenie w ciąg dróg publicznych plus kolej dużych prędkości w rozwiązaniu Y - wyliczał Lasek.
Dopytywany, czy podana kwota obejmuje też koszty taboru kolejowego, wiceminister odparł: - Tak, bez kosztów pociągów. To jest bez kosztów pociągów.
Przedstawiciele rządu wyjaśnili ponadto, że w dotychczasowym planie finansowym CPK przewidziano 8 miliardów złotych wkładu od inwestora prywatnego. Zapewnili, że negocjacje w tej sprawie są w toku.