Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Tylko Pesa chce naprawiać swoje awaryjne pociągi. PKP Intercity zapłaci krocie

9
Podziel się:

Około 20 mln zł za jeden pociąg, łącznie ponad ćwierć miliarda. Taki ma być koszt remontu składów ED74 bydgoskiej Pesy, jaki planuje PKP Intercity. Koszt remontu awaryjnych pociągów znacznie przekracza ich koszt zakupu.

Pociągi ED74 wyglądają nowocześnie, ale wymagają dogłębnego remontu i modernizacji.
Pociągi ED74 wyglądają nowocześnie, ale wymagają dogłębnego remontu i modernizacji. (Wikimedia/Brill7 (CC-BY-SA-3.0))

Jak pisze "Gazeta Wyborcza", szynobusy ED74 bydgoskiego producenta PKP Intercity przejęło 10 lat temu od Przewozów Regionalnych i wbrew ich przeznaczeniu aczęło ich uzywać na długich trasach.

Składy okazały się nie tylko bardzo niewygodne dla pasażerów, ale także niezwykle awaryjne. PKP Intercity postanowiło więc przeprowadzić ich dogłebny remont i modernizację.

Mimo że PKP Intercity oferowało blisko ćwierć miliarda złotych, do przetargu nie chciał stanąć żaden wykonawca. Dopiero sama Pesa zaoferowała remont, ale za 275 mln zł brutto.

Jak przypomina "Wyborcza", to znacznie więcej, niż wyniósł koszt zakupu tych pociągów przy współudziale środków unijnych, który wyniósł 171 mln zł brutto, czyli 12,2 mln za sztukę.

Gazeta wylicza, że w przeliczeniu na liczbę siedzeń w odnowionym pociągu jedno miejsce dla pasażera będzie kosztować około 100 tys. zł. Nie wiadomo jednak na razie, czy ofertę Pesy zaakceptuje PKP Intercity.

Upadająca Pesa została w zeszłym roku przejęta przez państwowy Polski Fundusz Rozwoju, który zapowiedział, że docelowo zainwestuje w spółkę 300 mln zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
dj szczypior
6 lat temu
Spółki PKP Podkłady i PKP Szyny już się dogadały ws. napraw z spółkami PKP Zwrotnice, PKP Perony i PKP Trakcje Elektryczne.
Roko
6 lat temu
A ile skazował Alstom za stłuczkę przedniej atrapy Pendolino? Czy polskie firmy to zawsze muszą robić za grosze? Skład był używany niezgodnie z przeznaczeniem i jest już leciwy. Pewnie trzeba w nim wymienić wszystko. Albo płac albo skasuj. Podpowiedz dla korwinistow : nie pieniążki się liczą a jego obieg - pesa jest państwowa i PKP jest państwowe - to będzie przelewanie z i do tego samego kubka a po drodze ludki coś zarobią i powstaną fajne pociągi. Ale trzeba „oszczędzać” - prawda piwniczaki?
dsfdsfds
6 lat temu
PRL bis - produkują szmelc i Państwo jest ich właścicielem a płacimy za ich błędy WSZYSCY.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
xxxxx
4 lata temu
nasze pocjagi z pesy stoja na bocznicy kolejowej pkp krakow glowny wlasnie , te pocjagi z pesy EZD 77 stoja na bocznicy kolejowej i niszczeja i sa dewastowne te pocjagij pkp jnter city zakupione w roku 2017 poprostu , zamiast wozic pasarzerow w polsce calej to sa odstawione na boczny tor na dewastacie i zniszczenie naszych polski koleji pkp zarzadajacych przez rzad pisowoski w polsce , mogly by wozic pasarzerow na trasach kolejowych tak naprawde od krakowa glownego pkp przez katowice , gliwice do kiedzierzyna - kozla pkp wlasnie , czy z krakowa glownego przez rabke zdruj , mszana dolna , tymbark do gminy Limanowa na nowy dworzec kolejowy pkp wybudownay na linij 104 , i do chabowki i krakowa glownego i spowrotem przez chabowke , piekiekielko , rabka zdruj , mszana dolna , tymbark do limanowej pkp...
FRanek
6 lat temu
"Szynobusy"? EZT to szynobus? - od czasu do czasu warto wiedzieć, co się pisze.
Jacek57
6 lat temu
"Ręka rękę myje" tak wygląda dofinansowanie z budżetu państwa.
Wenden
6 lat temu
Intercity kupuje pociągi Szwajcarii niż nasze piękne pesy
XYZ
6 lat temu
Wszędzie korupcja i marnotrawstwo. Państwo z tektury.