Typ osobowości pełni bardzo ważną rolę w życiu zawodów Determinuje to, jaką rolę przyjmujemy w zespole i w jakich zadaniach sprawdzają się najlepiej.
Typ osobowości jest też kluczowy przy motywowaniu pracowników. Zupełnie inaczej będziemy motywować lidera, niż np. artystę czy racjonalistę.
Poznaj 6 typów osobowości pracowników i zobacz jak najlepiej wykorzystać ich mocne strony.
Realista
Realiści są konkretni i rzeczowi. Dobrze czują się w zadaniach, które mają jasny, określony cel i są nastawione na ciągłe rozwiązywanie nowych problemów.
Realiści gorzej czują się w zawodach, które wymagają ciągłych kontaktów z ludźmi.
Realistę najlepiej motywuje się przyznając mu konkretne, określone zadania i utwierdzając w przekonaniu, że praca, którą wykonuje, jest ważna.
Badacz
Badacze lubią analizować otaczający ich świat i próbować go zrozumieć. Postrzegają siebie jako osoby inteligentne, lubią pracę intelektualną, ale rzadko wyrywają się do pełnienia stanowisk kierowniczych.
Badacza najłatwiej motywować częstymi szkoleniami i możliwością współpracy ze specjalistami. Zadania stawiane przed badaczem powinny być ambitne i dawać możliwość rozważań i szukania nowych rozwiązań.
Artysta
Artyści są kreatywni i lubią tworzyć nowe rzeczy. Niechętnie pracują pod rygorem, źle działa na nich rutyna, która szybko prowadzi do wypalenia.
Przed artystą należy stawiać cele wymagające kreatywności, które wymagają od niego wykorzystania zdolności twórczych.
Społecznik
Typ społeczny to osoba, która najlepiej czuje się w grupie. Jest dobrym doradcą i mentorem, łatwo komunikuje się z innymi pracownikami.
Społecznicy uwielbiają spotkania integracyjne, chętnie pozostają w kontakcie z kolegami nawet po pracy. Lubią, gdy ich zdanie jest brane pod uwagę.
Lider
Liderzy lubią zarządzać. Podobnie jak społecznicy świetnie czują się w grupie, ale tylko w takiej, w której mogą delegować zadania czy organizować czas pracy.
Liderzy są zwykle uważani za charyzmatycznych i pewnych siebie. Motywuje ich możliwość rozwoju osobistego i wizja awansu.
Typ konwencjonalny
Ten typ pracownika najlepiej sprawdza się pracując z danymi, które może po swojemu porządkować. Ceni bezpieczeństwo i trzymanie się określonych reguł.
Jest dokładny i rzetelny, potrzebuje jednak dobrej instrukcji.
Typ konwencjonalny docenia konkretną informację zwrotną, lubi słyszeć co robi dobrze, a co źle. Jest też najbardziej lojalnym pracownikiem.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl