Oprócz tego, na początku roku został wprowadzony stuprocentowo płatny urlop ojcowski. Ponieważ to nowość, jeszcze nikt z takiej możliwości nie skorzystał. Rzecznik Avivy przyznaje jednak, że zainteresowanie jest spore. A firma reklamuje ofertę m.in. na billboardach w Warszawie.
- Szukamy specjalistów, którzy chcą spędzać więcej czasu z dziećmi - brzmi hasło reklamowe firmy.
- W kampanii mówimy konkretnie, co oferujemy naszym obecnym i przyszłym pracownikom: nowoczesne biuro w dobrej lokalizacji, pracę zdalną, globalny plan akcji pracowniczych czy urlop tatusiowy. Rodzicom, powracającym z urlopów: macierzyńskich, ojcowskich czy rodzicielskich, proponujemy też pełnopłatny, krótszy dzień pracy - mówi Monika Kulińska, people director w Avivie.
Co trzeba zrobić, by skorzystać z oferty? - Na urlop dla ojców może liczyć pracownik, który pracuje w Avivie przynajmniej pół roku. Powinien zgłosić swojemu przełożonemu chęć korzystania z urlopu najpóźniej w 6 miesiącu ciąży, tak aby przełożony miał czas na odpowiednią organizację pracy w zespole podczas nieobecności pracownika - wyjaśnia money.pl Monika Kulińska.
Dodatkowe tatusiowe. "Karnet na fitness to za mało"
Oferta Avivy ekspertów nie zaskakuje. Uważają, że firmy muszą się starać o nowych pracowników, bo sytuacja na rynku pracy im nie sprzyja - Bezrobocie mamy niskie, teraz jeszcze Niemcy otwierają swój rynek pracy na Ukraińców, więc polskie firmy mają coraz większy problem z pozyskaniem oraz utrzymaniem ludzi - mówi money.pl dr hab. Ewa Kusideł z Uniwersytetu Łódzkiego.
- Pensje rosną rok do roku o ok. 7 proc. To dużo, ale nie zawsze to wystarczy przy tak niskim bezrobociu. Widzimy też, że obecnie wszystkie te karnety na siłownie czy pakiety opieki medycznej to za mało. Firmy muszą dawać więcej, by zdobyć pracowników - uważa dr Joanna Wieprow z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.
Duże przedsiębiorstwa widzą więc, że dobra pensja już po prostu nie wystarcza, by przyciągnąć specjalistę. - Zaczynają sobie też zdawać sprawę, że pracownika trzeba nie tylko pozyskać, ale też utrzymać i inwestować w niego, a jeśli odejdzie, to odejdzie razem z całym swoim know-how. Natomiast pensja nie może być jedyną motywacją do rozwoju – i naturalne jest, że w firmach takie oferty socjalne będą się zwiększać - zaznacza dr hab. Kusideł.
Ekspertka zauważa też, że młodzi ojcowie coraz częściej decydują się na wolne, by spędzać czas z dziećmi. - Wydaje mi się, że ojcowie coraz chętniej chcą zostawać ze swoimi dziećmi. W moim środowisku na przykład urlopy tacierzyńskie są coraz bardziej popularne - dodaje dr hab. Ewa Kusideł.
Potwierdzają to ekspertyzy Rzecznika Praw Obywatelskich. Okazuje się jednak, że mało który ojciec chce lub może wziąć urlop dłuższy niż dwa tygodnie. - Ojcowie coraz częściej decydują się na skorzystanie z dwutygodniowego urlopu ojcowskiego. Jednak wykorzystywanie innych dostępnych dla nich form urlopów (6-tygodniowych dodatkowych urlopów macierzyńskich, 26-tygodniowych urlopów rodzicielskich czy urlopu wychowawczego) wciąż należy do rzadkości i decydują się na takie rozwiązania pojedyncze osoby - czytamy w analizie RPO "Godzenie ról zawodowych i rodzinnych. Równe traktowanie rodziców na rynku pracy".
Zdaniem dr Wieprow z WSB we Wrocławiu, oferta Avivy wpisuje się w jeszcze jeden międzynarodowy trend. - Praca ma być dzisiaj przyjemna, musi zostać zachowana równowaga pomiędzy życiem a pracą. Zresztą badania pokazują, że pracownik z udanym życiem rodzinnym jest po prostu wydajniejszy - zaznacza ekspertka. I prognozuje, że tym sposobem ubezpieczyciel może skusić wielu młodych mężczyzn, dopiero myślących o założeniu rodziny.
Nie tylko wynagrodzenie. Firmy idą w socjal
Eksperci od rynku pracy podkreślają, że trend oferowania interesujących świadczeń jest widoczny w Polsce już od pewnego czasu. Coraz częściej takie propozycje mają też rodzinny charakter. Można na to liczyć zresztą nie tylko na wysokich stanowiskach. Lidl Polska oferuje na przykład karty MultiSport, ubezpieczenia grupowe dla całej rodziny, paczki świąteczne, bony okolicznościowe czy nawet wyprawki dla pierwszoklasistów.
Czytaj też: Sieci handlowe walczą o pracownika na benefity
Rossmann oferuje natomiast swoim pracownikom nawet rodzinne wyjazdy dla pracowników i ich rodzin. - Dajemy możliwość rozwijania swoich pasji - na przykład nurkowania, windsurfingu, jazdy na nartach czy gry w squasha z grupą animatorów - mówił nam Jakub Jankowski z sieci Rossmann.
Kilka koncernów proponuje w Polsce już także firmowe przedszkola. Na takie rozwiązanie zdecydowały się między innymi Nivea Polska, Allegro, Solaris czy EY.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl