Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|

Ubywa małych sklepów. W rok zniknęło ponad 2 tysiące placówek

13
Podziel się:

W 2023 roku liczba sklepów detalicznych w Polsce zmniejszyła się o 2 proc. rok do roku. Oznacza to, że z rynku zniknęło ponad 2300 placówek. Zgodnie z danymi firmy CPS GfK zawartymi w "Raporcie Strategicznym" największą redukcję odnotowano wśród niesieciowych sklepów małoformatowych, drogerii oraz kiosków.

Ubywa małych sklepów. W rok zniknęło ponad 2 tysiące placówek
Raport: Sklepów w Polsce ubywa, ale sieci franczyzowe mają się dobrze (East News, Marysia Zawada/REPORTER)

Coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty FMCG (produkty sprzedawane często i po względnie niskich cenach) w Polsce decyduje się na dołączenie do sieci franczyzowych. W 2023 roku na rynku funkcjonowało prawie 55 000 sklepów spożywczych, co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Składa się na to wzrost liczby sklepów sieciowych o 5 punktów procentowych (40 300 sklepów) oraz spadek liczby sklepów niesieciowych o 18 punktów procentowych (14 450 sklepów).

Franczyza staje się atrakcyjnym rozwiązaniem, oferującym nie tylko wsparcie marketingowe, ale także lepsze warunki handlowe. Wzrost liczby sklepów takich jak Żabka, która działa w modelu franczyzowym, jest tego doskonałym przykładem. W ubiegłym roku Żabka, będąca jedną z największych sieci franczyzowych w Polsce, znacząco przyczyniła się do wzrostu liczby sklepów sieciowych małoformatowych – komentuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudowali największą prywatna linię lotniczą w Polsce. Marcin Kubrak w Biznes Klasie.

Franczyza rośnie

Według danych CPS GfK, aż 98 proc. operatorów sieci w małym formacie dostrzega wyraźne korzyści płynące z tego modelu biznesowego. Najczęściej wymieniane zalety to atrakcyjna oferta produktów (32 proc.), wykorzystanie rozpoznawalności sieci jako magnesu przyciągającego klientów (31 proc.) oraz redukcja kosztów związanych z wyposażeniem sklepu (31 proc.).

Jednocześnie, operatorzy formułują konkretne oczekiwania, które pokrywają się z oferowanymi korzyściami: dostęp do niższych cen, lepsze dopasowanie asortymentu oraz odświeżenie wyglądu lokalu. Wszystkie te elementy sprzyjają wzrostowi liczby sklepów franczyzowych.

- W niepewnych czasach związanych z inflacją, właściciele sklepów działających w modelu franczyzowym podkreślają dodatkowe korzyści związane z finansami i poczuciem bezpieczeństwa. 23 proc. z nich zwraca uwagę na korzystniejsze terminy płatności, 22 proc. ponosi niższe koszty związane z zaopatrzeniem, a 21 proc. uważa, że będąc w sieci łatwiej przetrwać sytuacje kryzysowe na rynku. Te elementy dodatkowo wzmacniają przekonanie przedsiębiorców o wartości przynależności do sieci franczyzowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym – dodaje Michał Maksymiec.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
opole
5 miesięcy temu
Koszty działalności to jakieś nieporozumienie. Sumując wszystkie ciągle rosnące podatki, czynsze i ZUS to lepiej nic nie robić... a najlepiej spakować się i wyjechać gdzieś, gdzie nie ma takiej hordy darmozjadów na państwowych stołkach i nierobów na socjalu.
pogo
5 miesięcy temu
Bardziej opłaca mi się działalność nierejestrowana, na małą skale niż prowadzenie normalnej działalności z większym przychodem. Po co mam tyrać i większość oddawać? Niestety tak właśnie zabija się marzenia o normalnej przedsiębiorczości. W kołchozie wszyscy mają mieć po równo i do tego mało.
zdenek
5 miesięcy temu
Jak nic reklama żabki. Żeby niezależne sklepy wchodziły do żabki, bo tam dobrze
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
Kapłan
5 miesięcy temu
Ahh ta Żabka - osobiście pracuje obok ich siedziby i unikam za wszelką cenę. Różnorodność towaru to kpina, żabka to copy-paste wszędzie i zawsze, to dokładną odwrotność różnorodności. Poza tym do sklepów nie można wejść z psem, dla mnie minus totalnie dyskwalifikujący. Wspieracie lokalnych przedsiębiorców ludzie!!!
Qwet
5 miesięcy temu
To był artykuł czy reklama Żabki?
LajkonikDE
5 miesięcy temu
Dobrze że to nie przez obcy kapitał uffff
50+
5 miesięcy temu
W Euro-kołchpzie mały biznes ma nie istnieć! Tylko mega-koncerny i państwowy wikt. Albo na socjał. Klasa średnia do LIKWIDACJI! Taka prawda!
nobo
5 miesięcy temu
jestesmy najwiekszym producentem zywnosci w Europie, ale rynek handlowy zdominowaly zagraniczne sieci handlowe. dwadziescia kilka lat temu, najlepszym pomyslem na biznes bylo prowadzenie wlasnego sklepiku. dzisiaj jest to mieszkanie na wynajem lol