- Przed rosyjską inwazją sprowadzaliśmy około 30-50 tys. samochodów osobowych miesięcznie. W marcu import był faktycznie zamrożony przez wojnę. W kwietniu proces się odnowił ze względu na "zerowe" oclenie. Tylko od 12 kwietnia do początku maja sprowadzono ok. 30 tys. aut - mówi Stanisław Buczacki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy, w odpowiedzi na pytania money.pl.
Obywatele Ukrainy, kupując za granicą większość kategorii pojazdów mechanicznych, są zwolnieni z opłat celnych, czyli cła importowego, akcyzy i podatku VAT.
Buczacki wylicza, że ponad 60 proc. sprowadzanych z zagranicy samochodów kosztowało do 10 tys. dol., czyli mniej niż 50 tys. zł. Pojazdy o wartości ponad 30 tys. dol. stanowią mniej niż 5 proc. ukraińskiego rynku.
Jest to naturalna konsekwencja niskiej siły nabywczej Ukraińców, wynikającej z relatywnie niskiego poziomu dochodu per capita. Jest on jednym z trzech najniższych w Europie, a w wyniku wojny spadnie jeszcze o co najmniej jedną trzecią - dodaje Stanisław Buczacki.
Ekspert podkreśla, że pod względem marek i modeli sprowadzanych do Ukrainy z zagranicy, obecnie popularne są te same samochody, co przed wojną. Z jedną różnica.
- Obserwujemy wzrost zainteresowania minibusami jako samochodami uniwersalnymi - zaznacza Buczacki.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Ukraińcy wybierają Volkswageny i Skody. Sprowadzane auta z zagranicy
Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy wylicza, że w całym 2021 r. na liście 10 najczęściej sprowadzanych samochodów z Unii Europejskiej były:
- Volkswagen Golf — 25 450
- Skoda Octavia — 23 962
- Volkswagen Passat — 23 834
- Renault Megane — 19 540
- Renault Scenic — 12 840
- Opel Zafira — 12 331
- Opel Astra — 11 610
- Ford Focus — 10 025
- Skoda Fabia — 9 848
- Audi A4 — 8 236
W 2021 r. aż 65,8 proc. ukraińskiego importu samochodów osobowych stanowiły te sprowadzane z państw Unii Europejskiej. Było to łącznie 397 tys. aut.
- 27,7 proc. zostało zaimportowane z Ameryki Północnej, w większości były to auta uszkodzone kupowane na aukcjach powypadkowych. Zanotowaliśmy również niewielki import z Korei Południowej i Gruzji - mówi Buczacki.
Lista 10 krajów, z których Ukraińcy sprowadzają najwięcej samochodów, w 2021 r. wyglądała tak:
- USA - 158 tys. (27,7 proc.)
- Polska - 122 tys. (21,4 proc.)
- Niemcy - 76 tys. (13,2 proc.)
- Litwa - 72 tys. (12,6 proc.)
- Estonia - 26 tys. (4,5 proc.)
- Korea Południowa - 14 tys. (2,4 proc.)
- Czechy - 12 tys. (2,1 proc.)
- Gruzja - 10 tys. (1,7 proc.)
- Słowacja - 5 tys. (0,9 proc.)
- Inne państwa - 70 tys. (12,9 proc.)
Import aut do Ukrainy. "Zmienił się przebieg wszystkich szlaków handlowych"
Z początkiem inwazji Rosji w Ukrainie, zmienił się przebieg wszystkich szlaków handlowych. Porty morskie zostały czasowo zamknięte, a to spowodowało przebudowę struktury importu aut używanych. Wszystkie samochody z Ameryki Północnej teraz przypływają tylko do portów w Unii Europejskiej (Litwa, Polska, Niemcy), a dalej przewożone są lądem na terytorium Ukrainy - dodaje ekspert.
Dlatego decyzja o zniesieniu cła na importowane samochody spowodowała wzrost zainteresowania pojazdami z krajów Unii Europejskiej leżących najbliżej granic Ukrainy.
- To dlatego, że cło zniesiono tylko do końca stanu wojennego w Ukrainie, zatem nikt nie wie, ile jeszcze czasu ma na dostawę samochodu. Czas oczekiwanie na auto z Ameryki Północnej teraz to minimum 2-3 miesiące, a dostawa auta z państw UE to tydzień-dwa. Z tego względu dziś najwięcej importowanych aut jest właśnie z Unii Europejskiej, w tym z Polski, ale jest to tylko sytuacja przejściowa - zaznacza ekspert Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy.
Ukraińcy stawiają na auta z Ameryki. TOP10 sprowadzanych modeli
Jakie samochody zza oceanu najchętniej sprowadzali Ukraińcy? Na podium zestawienia za cały 2021 r. królują dwie marki:
- Volkswagen Jetta — 7 199
- Volkswagen Passat — 6 833
- Ford Fusion — 6 620
- Ford Focus — 6 375
- Ford Escape — 4 831
- Dodge Journey — 4 137
- Nissan Rogue — 3 510
- Jeep Compass — 3 342
- Jeep Cherokee — 3 267
- Ford Fiesta — 2 847