Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Afera spalinowa. Volkswagen będzie musiał naprawić wadliwe samochody

10
Podziel się:

Urzędy ochrony konsumentów w UE nadal otrzymują informacje świadczące o tym, że wiele samochodów, których dotyczył skandal, nie zostało jeszcze naprawionych.

Na drogach UE było co najmniej 8 mln aut Volkswagena z urządzeniami fałszującymi emisję spalin.
Na drogach UE było co najmniej 8 mln aut Volkswagena z urządzeniami fałszującymi emisję spalin. (materiały prasowe VW)

Unijne urzędy ochrony konsumentów oraz Komisja Europejska przesłały wspólne pismo do prezesa Volkswagena, wzywając niemiecki koncern do szybkiej naprawy wszystkich samochodów w związku ze skandalem emisyjnym. Volkswagen odpracuje swoje machinacje?

Volkswagen od dwóch lat jest w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną, w związku ze stosowaniem urządzeń do fałszowania pomiarów toksyczności spalin.

- W uzgodnionym wcześniej planie działań wskazano, że Volkswagen naprawi wszystkie samochody, których dotyczy ta sprawa, do jesieni tego roku. Teraz odpowiednie władze krajów członkowskich razem z KE wzywają Volkswagena, by to potwierdził - powiedział na czwartkowej konferencji prasowej w Brukseli rzecznik Komisji Europejskiej Christian Wigand.

Zobacz także: Polski pozew przeciw VW:

**Wciąż wiele samochodów nie zostało naprawionych**

KE podkreśla, że inicjatywa ma zagwarantować, iż grupa Volkswagen przestrzega praw ochrony konsumentów oraz aktywnie podejmuje działania w następstwie skandalu emisyjnego w stosunku do swoich klientów. Urzędy ochrony konsumentów w UE nadal otrzymują informacje świadczące o tym, że wiele samochodów, których dotyczył skandal, nie zostało jeszcze naprawionych.

- Działając wspólnie, urzędy ochrony konsumentów są w stanie zagwarantować przestrzeganie prawa ochrony konsumentów w całej Unii. Ma to szczególne znaczenie w przypadku problemów ogólnoeuropejskich, takich jak sprawa Volkswagena, która dotyczy ponad 8 mln konsumentów w różnych państwach członkowskich - oświadczyła unijna komisarz ds. sprawiedliwości Vera Jourova.

Jak zapewniła, dzięki wspólnemu stanowisku konsumenci w UE mogą być pewni, że zarówno urzędy ochrony konsumentów, jak i Komisja Europejska stoją po ich stronie. - Nie zgodzimy się na żadne półśrodki - dodała komisarz.

Niemiecki koncern jeszcze w 2016 r. zobowiązał się, że naprawi wszystkie samochody. W liście, który powstał z inicjatywy holenderskiego Urzędu ds. Konsumentów i Rynków zwrócono się do firmy z Wolfsburga, żeby potwierdziła, iż ciągu miesiąca zrealizuje plan.

Urzędy żądają pełnej przejrzystości tego procesu oraz szczegółowych danych w odniesieniu do tego, co zostało już osiągnięte, a co jest jeszcze do zrobienia. - Volkswagen powinien zagwarantować rozwiązanie wszelkich potencjalnych problemów zaistniałych po dokonaniu napraw, Komisja zażądała bowiem, aby wszystkie samochody Volkswagena, których dotyczył skandal, zostały doprowadzone do pełnej zgodności z zasadami homologacji tego typu pojazdów - podkreślono w komunikacie KE.

Zdaniem urzędów ochrony konsumentów informacje, jakie Volkswagen przekaże konsumentom, powinny wskazywać precyzyjnie i jasno, dlaczego samochód ma zostać poddany naprawie, co ona obejmuje, co powinien zrobić właściciel samochodu, a także co może się stać, jeśli zaniecha działań.

Pomoc dla salonów

Niemiecki koncern został też wezwany do zapewnienia pomocy salonom samochodowym. KE zauważyła przy tym, że chociaż odpowiedzialność w tej sprawie spoczywa na producentach, na mocy dyrektywy w sprawie sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji to sprzedawca jest odpowiedzialny za wszelkie wady w chwili dostawy towaru.

Zdaniem władz, jeżeli akcja serwisowa miałaby potrwać dłużej niż do jesieni, Volkswagen powinien zobowiązać się do przedłużenia okresu darmowych napraw oprogramowania.

UE stara się radzić sobie ze skandalem, ale europejscy konsumenci są traktowani gorzej niż amerykańscy klienci firmy. KE od dłuższego czasu powtarza, że Volkswagen powinien zrekompensować konsumentom straty poniesione w wyniku fałszerstw (w USA klienci mogli liczyć na odszkodowania), jednak do tej pory nie udało się wiele zrobić w tym aspekcie. Właściciele Volkswagenów z silnikami Diesla, które są wadliwe, musieli się liczyć ze spadkiem cen swoich pojazdów.

Od 1 września nowe modele samochodów przed dopuszczeniem do ruchu w UE będą musiały przejść bardziej wiarygodne testy emisji spalin, w rzeczywistych warunkach drogowych oraz w ramach nowego rodzaju testów laboratoryjnych. Nie dotyczy to jednak tych, które już są produkowane lub poruszają się po ulicach.

Na drogach UE było co najmniej 8 mln aut Volkswagena z urządzeniami fałszującymi emisję spalin. Nie wiadomo, ile z nich przeszło już odpowiednią modyfikację w serwisie.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Edy
7 lat temu
hahaha Unijne urzędy konsumenta i KE nie ukarała grzywną Niemiecką firmę ! Unijne urzędy konsumenta i KE z miłą chęcią chcą ukarać karami finansowymi Polskę czy Węgry ale Niemców to już jest grzech urzędniczy . Tak o to wygląda demokracja po Niemiecku w wydaniu Brukseli .
Polak sercem
7 lat temu
Niestety kupilem sobie wlasnie takiego VW. Mieszkam w Niemczech. Bylem w serwisie vw i owszem byli bardzo mili wymienilu mi w 30min. Oprogramowanie ale i jeszcze cos. Od kolegi dowiedzialem sie ze wstawiaja jeszcze jakas dodatkowa rurke gdzies przy kolektorze. Wszystko jest OK Ale zaczol mi sie wlaczac bardzo czesto wentylator nawet jesli jeszcze silnik nie uzyskal optymalnej temperatury. Podobno teraz spaliny przechodza dwukrotnie przez silnik. W kolektorze jest czujnik ktory teraz podobno trzeba bedzie dwa razy szybciej wymieniac. Tyle sie dowiedzalem :) Pozdrawiam.
Polak
7 lat temu
Naprawią zmniejszając moc silnika.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Observateur
6 lat temu
Kto przy zdrowych zmyslach pozwoli, zeby mu grzebac przy sprawnym samochodzie ? Po co, zeby zadowolic brukselskich komisarzy ?
Polak sercem
7 lat temu
Niestety kupilem sobie wlasnie takiego VW. Mieszkam w Niemczech. Bylem w serwisie vw i owszem byli bardzo mili wymienilu mi w 30min. Oprogramowanie ale i jeszcze cos. Od kolegi dowiedzialem sie ze wstawiaja jeszcze jakas dodatkowa rurke gdzies przy kolektorze. Wszystko jest OK Ale zaczol mi sie wlaczac bardzo czesto wentylator nawet jesli jeszcze silnik nie uzyskal optymalnej temperatury. Podobno teraz spaliny przechodza dwukrotnie przez silnik. W kolektorze jest czujnik ktory teraz podobno trzeba bedzie dwa razy szybciej wymieniac. Tyle sie dowiedzalem :) Pozdrawiam.
Edy
7 lat temu
hahaha Unijne urzędy konsumenta i KE nie ukarała grzywną Niemiecką firmę ! Unijne urzędy konsumenta i KE z miłą chęcią chcą ukarać karami finansowymi Polskę czy Węgry ale Niemców to już jest grzech urzędniczy . Tak o to wygląda demokracja po Niemiecku w wydaniu Brukseli .
Adam
7 lat temu
VW może oszukuje UE i jej chore przepisy ale nie klientów dlatego pomimo afery jest liderem sprzedaży. Mój nowy Golf 1,6tdi na niemieckim paliwie na trasie Monachium - Werona przez Alpy spalił 4l/100km jadąc cały czas z maksymalną dozwoloną prędkością. Inne firmy oszukują klientów - auta maja spalać 3 l a palą 10 l.
amelie2
7 lat temu
Nie wiem kiedy i czy w ogóle VW "naprawi" moje dwa diesle. Jako rekompensatę za oszustwo wolałbym oddać do salonu moje Skody (Octavia i Superb z 2012 roku) i kupić nowe auta z opłacalnym dla mnie upustem , np 25 % od ceny wyjściowej.

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.