63 projekty kolejowe w Polsce mają szansę na realizację za unijne pieniądze, poinformowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska powiedziała dziennikarzom, że w ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli KE i resortu transportu oraz MRR, które dotyczyło analizy raportu ws. możliwości wykorzystania środków unijnych przez polski sektor kolejowy. Raport ten na zlecenie KE przygotowała grupa niezależnych ekspertów.
Wyjaśniła, że w raporcie przedstawiono 63 projekty kolejowe, potencjalnie możliwe do zrealizowania, dotyczą one m.in. rewitalizacji polskiej sieci.
Wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło powiedział dziennikarzom we wtorek, że w ciągu miesiąca KE przeprowadzi analizę tych 63 projektów pod kątem możliwości ich realizacji.
Wyjaśnił, że raport zawiera trzy warianty wykorzystania unijnych pieniędzy przez sektor kolejowy. _ - Zdaniem ekspertów w optymistycznym wariancie kolej straci 400 mln euro, nawet jeżeli wszystkie 63 wskazane w raporcie projekty będzie w stanie zrealizować. Według bardziej pesymistycznych scenariuszy kolej może stracić 1 mld 200 mln euro - to wariant pośredni. Najgorszy wariant to strata 1 mld 800 mln euro _ - powiedział.
Dodał, że _ eksperci pokazali w tym raporcie to, o czym MRR mówi od dawna, czyli że sektor kolejowy nie wykorzystuje unijnych funduszy _.
Polska chce, aby 1,2 mld euro (ok. 5 mld zł) przesunąć z projektów kolejowych na drogowe - w ramach funduszy UE na rozwój infrastruktury w latach 2007-2013. Taki wniosek złożyliśmy latem ubiegłego roku. _ Jeżeli Komisja zdecyduje, że pieniądze nie zostaną przesunięte, to one przepadną, gdyż kolej nie zdąży ich wykorzystać _ - podsumował wiceminister.
Pod koniec marca br. komisarz UE ds. transportu Siim Kallas ponownie oznajmił, że nie akceptuje transferu funduszy UE z kolei na drogi. Nie było to jednak oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie.
Czytaj więcej o sytuacji na kolei w Money.pl | |
---|---|
Grożą strajkiem, bo pociągi są jak karawany _ Dość śmierci na kolei, Pasażer chce płacić za podróż pociągiem, a nie karawanem _- takie hasła wypisali na transparentach protestujący kolejarze. | |
Kolejarskie związki protestują. Dlaczego? Miesiąc po katastrofie kolejowej pod Szczekocinami kolejarze protestują przeciwko zaniedbaniom na kolei. | |
Kolejarze zamanifestują w stolicy. Dlaczego? Dwa tysiące kolejarzy przyjedzie do Warszawy domagać się zapewnienia bezpieczeństwa w swojej pracy. |