Włoskie media przypominają przy okazji czwartkowej uroczystości zakończenia budowy z udziałem premiera Paolo Gentiloniego, że kiedy przed rokiem jego poprzednik Matteo Renzi zapowiedział ostatecznie oddanie autostrady do użytku 22 grudnia 2016 roku, słuchający go dziennikarze zagraniczni w Rzymie zareagowali salwą śmiechu i niedowierzaniem.
Ostatni ukończony odcinek to tunel koło miasta Cosenza w Kalabrii.
Media nie kryją radości i sarkazmu, podkreślając w czwartkowych komentarzach: "Koniec budowy, nareszcie". Dodają, że zakończą się kilometrowe objazdy i korki na autostradzie, którą włoski kardynał Renato Martino nazwał przed dziewięciu laty "via crucis" (drogą krzyżową).
Na opóźnienia w robotach nakładały się dochodzenia w sprawie przetargów i nieprawidłowości, co również wydłużało i wstrzymywało postęp w pracach.
Autostrada ma 494 kilometry. Jej budowa trwała ponad 40 lat i pochłonęła 7,4 miliarda euro. Decyzja o budowie zapadła w 1961 roku.
- Dzisiaj kończy się epoka rozpoczęta w latach 60. i zamykają się dzieje inwestycji uznawanej przez kolejne pokolenia za wiecznie niedokończoną - powiedział prezes Zarządu Dróg Gianni Vittorio Armani w czasie ceremonii.
Opr. Izabela Trzaska