Europosłowie upominają się o firmy transportowe, które tracą na zamknięciu rosyjskiego rynku na produkty żywnościowe z Unii Europejskiej. Komisja Europejska przyznaje, że problem jest poważny, ale zastrzega, że nie ma zamiaru uruchamiać wsparcia na poziomie unijnym.
Sprawa była omawiana w poniedziałek wieczorem na sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Eurodeputowani skierowali pytanie ustne do KE, wskazując na straty, które ponoszą unijne firmy transportowe od wprowadzenia w zeszłym roku embarga przez Rosję.
Szef komisji transportu i turystyki PE Michael Cramer z grupy Zielonych wytykał KE, że ta zareagowała na rosyjskie restrykcje wobec rolników i producentów, dostarczając im wsparcia finansowego, natomiast sektor przewozowy nie doczekał się żadnej pomocy. Jak mówił, niektórzy przedsiębiorcy, którzy specjalizowali się w przewozach do Rosji, zwłaszcza samochodami chłodniami, przeżywają teraz ogromne trudności.
Wiceszef komisji transportu Tomasz Poręba (PiS, EKR) mówił, że nie jest to problem tylko jednego kraju, lecz całej Europy. _ - Takie kraje jak Litwa, Łotwa, Słowacja, Czechy, Bułgaria, Grecja czy wreszcie mój kraj, Polska, bardzo na tym embargu tracą _ - podkreślał.
Przywoływał dane, z których wynika, że od wprowadzenia embarga w sierpniu 2014 r. straty polskiego sektora transportowego wyniosły 22 mln euro. - _ Strona rosyjska zupełnie uniemożliwia tranzyt artykułów rolno-spożywczych do innych państw _ - mówił zwracając uwagę, że takie restrykcje nie dotykają rosyjskich przewoźników jeżdżących po Europie.
Poręba apelował do KE o rozważenie systemu rekompensat dla firm, które zostały dotknięte embargiem, lub chociaż złagodzenie wymogów w sprawie pomocy de minimis, w ramach której wsparcia udzielają same państwa członkowskie.
Elżbieta Łukacijewska (PO, EPL) zwracała uwagę, że zakaz wjazdu pojazdów przewożących artykuły rolno-spożywcze oznacza brak możliwości przejazdu jakichkolwiek ładunków przez terytorium Rosji. _ - To generuje milionowe straty _ - mówiła podkreślając, że staje się to przyczyną bankructwa wielu firm.
Liberalny europoseł z Litwy Antanas Guoga wskazywał, jak poważny jest to problem w jego kraju, gdzie - jak mówił - 5 proc. wszystkich zatrudnionych pracuje w sektorze transportowym.
Guoga krytykował też Niemcy za chęć stosowania płacy minimalnej wobec wszystkich kierowców, którzy przejeżdżają przez ten kraj. Przekonywał, że firm z jego kraju po prostu nie stać na to, by płacić pracownikom niemieckie stawki (minimum 8,5 euro za godzinę).
Eurodeputowany Janusz Zemke (SLD, S&D) wskazywał, że w tej sprawie konieczna jest _ twarda solidarność _ wszystkich państw, które tworzą UE. _ - KE powinna znacznie ostrzej niż do tej pory przeciwdziałać blokowaniu przez Rosję przejazdu do państw trzecich _ - ocenił. Jego zdaniem firmy przewozowe muszą otrzymać znacznie większą niż teraz pomoc finansową, bo mogą nie dotrwać do zakończenia restrykcji.
Unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc nie dała jednak wielkich nadziei na wsparcie dla sektora. _ Powiedzmy to sobie jasno. Nie możemy wszystkiego rozwiązać poprzez pomoc na poziomie unijnym. Nie mam bowiem do dyspozycji takiego awaryjnego funduszu, żeby pomagać przewoźnikom drogowym _ - oświadczyła.
Przypomniała jednak, że firmy mogą otrzymywać wsparcie od państw członkowskich. Zgodnie z unijną zasadą de minimis taka pomoc w okresie trzech lat nie może przekraczać 100 tys. euro. _ - Oczywiście trzeba spełnić pewne warunki, jednak tego rodzaju pomoc nie musi być notyfikowana w KE _ - zaznaczyła.
Bulc mówiła, że w chwili obecnej nie ma dowodu na to, żeby doszło do poważnego zaburzenia na rynku, ale zapowiedziała rozważenie działań wobec Rosji w ramach Światowej Organizacji Handlu.
Od kiedy na początku sierpnia ub.r. Rosja nałożyła embargo na niektóre artykuły rolno-spożywcze z UE, w tym z Polski, straty ponoszą także przewoźnicy. W 2013 r. Polska wyeksportowała do Rosji ponad 804 tys. ton produktów z sektora owoców i warzyw, jednak polskie firmy woziły do tego kraju produkty również z innych państw.
Czytaj więcej w Money.pl