Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Katalizatory uratują diesle? Użytkownicy takich aut mogą odetchnąć po ekspertyzie niemieckiego resortu transportu

56
Podziel się:

Miliony posiadaczy diesli w Niemczech z dużym niepokojem oczekują orzeczenia Federalnego Sądu Administracyjnego ws. zakazu wjazdu do centrum miast.

Po aferze Volkswagena w USA, diesle znalazły się na cenzurowanym także w Europie.
Po aferze Volkswagena w USA, diesle znalazły się na cenzurowanym także w Europie. (VW)

Ministerstwo transportu Niemiec i koncerny samochodowe długo broniły się przed katalizatorem SCR dla diesli . Najnowsza ekspertyza rządu udowadnia, że technologia ta ma sens - pisze "Spiegel".

Jak pisze "Deutsche Welle", miliony posiadaczy diesli w Niemczech z dużym niepokojem oczekują orzeczenia Federalnego Sądu Administracyjnego ws. zakazu wjazdu do centrum miast.

Orzeczenie ma zapaść w przyszłym miesiącu. Właściciele samochodów z silnikiem diesla obawiają się, że wprowadzenie zakazu doprowadzi do spadku wartości pojazdów o wiele tysięcy euro. Bo, jaki sens miałoby kupno używanego auta, którym nie można pojechać na zakupy czy do pracy w śródmieściu.

Zobacz także: Wideo: "diesel umiera na naszych oczach"

W opinii ekspertów skutki głośnej afery spalinowej VW, zwanej dieselgate, ujawnionej w 2015 r., można by ograniczyć doposażając odpowiednio samochody z silnikiem diesla. Nie zgadzały się dotąd na takie rozwiązanie ani niemieckie ministerstwo transportu, ani przemysł motoryzacyjny.

Tymczasem, jak informuje „Spiegel”, na zlecenie rządu opracowana została przez Georga Wachtmeistra z Uniwersytetu Technicznego (TU) w Monachium ekspertyza, wg której rozwiązaniem dla diesli byłby katalizator SCR. „Katalizatory SCR są bardzo skutecznym sposobem redukcji emisji spalin, dlatego poleca się ich użycie” – wynika z ekspertyzy.

Redukcja tlenków azotu o 90 procent

Według "Spiegla" technologia SCR nie jest niczym nowym i stosowana jest już od jakiegoś czasu w wielu pojazdach w Niemczech. Jednak w przypadku technologii SCR w silnikach diesla potrzebna jest specjalna substancja Ad Blue, będąca roztworem syntetycznego mocznika i wody destylowanej, która uzdatnia spaliny w układzie wydechowym, zamieniając tlenki azotu w wolny azot i parę wodną.

Jak wynika z ekspertyzy, doposażenie diesli w katalizator SCR pozwoliłoby zredukować emisję tlenków o 90 procent. Przy tym koszt montażu wyniósłby około 1300 euro. Poza tym samochody z technologią SCR posiadałyby w papierach specjalną adnotację pozwalającą na poruszanie się bez ograniczeń w miastach.

Argumenty producentów samochodów, jakoby montaż systemu SCR był wyjątkowo skomplikowany, oraz że brakuje na niego miejsca, nie przekonują eksperta z monachijskiego Uniwersytetu Technicznego. Georg Wachtmeister powołuje się na przykłady aut, które przewidziane są na eksport do Stanów Zjednoczonych, w tym modele VW passata, mercedesa klasy E czy audi A4, w których przewidziano miejsce na technologię SCR.

Koncerny samochodowe nie chcą płacić

Niewyjaśniona zostaje jednak kwestia, kto zapłaci za takie dodatkowe wyposażenie diesli. Niemiecka minister środowiska Barbara Hendricks (SPD) jest zdania, że koszty te powinni ponieść producenci samochodów, którzy odrzucają wszelką finansową odpowiedzialność z tytułu afery dieselgate. Podobnego zdania jak minister Hendricks jest Juergen Resch, szef niemieckiej organizacji ochrony środowiska Deutsche Umwelthilfe.

Kanclerz Angela Merkel (CDU) zapowiedziała na ostatnim z trzech szczytów ws. afery dieslowej pod koniec ubiegłego roku, że należy poczekać na ekspertyzę ws. technologii SCR, którą miało opracować powołane przez Merkel Narodowe Forum Diesla. „Ekspertyza jest gotowa. Decyzja należy teraz do rządu” – pisze "Spiegel".

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(56)
WYRÓŻNIONE
Mm
7 lat temu
Ludzie dajecie nabijać się w butelkę. Robią wielką aferę, że auta trują, ale jenocześnie grają głupa dopuszczając do produkowania przeróżnych bubli, które zużwają się dziesięciokrotnie szybciej niż artykuły prze 20-ma laty... wszystko w imię ekonomi, a produkcja bubla czy dobrego towaru truje tak samo... Przecież to jedna wielka hipokryzja...
PARANOJA
7 lat temu
Ostatnia niedziela, rano - w TOK-FM ostrzeżenie przed smogiem (norma przekroczona kilka razy). Za oknem widać setki samochodów pod blokami przysypanych lekko śniegiem (silniki nie pracują:). Na ulicy nie widać jeżdżących ciężarówek i dostawczych. Cisza. W TOK-FM dyskusja: jak ograniczyć szkodliwą dla środowiska emisję gazów z pojazdów.
opo
7 lat temu
Racjonalne i w miarę trwałe metody oczyszczania spalin dawno się skończyły, Teraz to tylko wymyślane coraz bardziej kosztowne i szalone wynalazki. na dodatek prawidłowo zbudowany i sprawny nowocześny silnik Diesla nie jest problemem, bez tych wynalazków jest mało emisyjny.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (56)
Maciej
7 lat temu
Pytanie co jak katalizator padnie? Nikt o tym nie myśli a stary i zużyty warto sprzedać do Tomkat-Lublin i otrzymać za to spore pieniądze! Polecam tą firmę, przebadają monolit z katalizatora spektometrem i na tej podstawie wycenią katalizator ;)
Z307
7 lat temu
A diesle Peugotów i Citroenów już od dawna ma katalizatory z AD Blu. Niemaszki drugi raz się przewieźli na swoich pomysłach. Pierwszy to były pompo-wtryskiwacze.
kasi23
7 lat temu
Obecne niemieckie silniki diesla to szajs, te stare były super.
Deutsche
7 lat temu
Przekręt i reklama
prawidłowość
7 lat temu
klekoty w traktorach , ciężarówkach i statkach. reszta na benzynie , gazie, prądzie, wodorze .......
...
Następna strona