Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i rządów państw UE uzgodnili nowe przepisy, które mają uprościć uzyskiwanie certyfikatów technicznych przez przewoźników kolejowych i producentów taboru kolejowego - poinformował w czwartek europarlament.
Porozumienie zakłada, że dla usług o charakterze transgranicznym wnioski o certyfikaty bezpieczeństwa oraz dopuszczenie lokomotyw i wagonów będą składane do Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA). W przypadku usług w jednym kraju członkowskim przewoźnicy i producenci będą mogli wybrać, czy zwrócą się o certyfikaty do władz krajowych czy też do ERA. Agencja ta ma dzielić się wszystkimi informacjami na temat problemów związanych z bezpieczeństwem na kolei.
Nowe zasady mają zlikwidować przeszkody na wspólnym rynku, wynikające z obowiązywania różnych krajowych standardów technicznych dla taboru kolejowego. Państwa unijne będą mieć trzy lata na wdrożenie tych przepisów.
- Udało nam się rozwiązać problem odrębnych narodowych procedur i stworzyć reguły unijne, które pomogą w produkcji tańszych i bezpieczniejszych pociągów - oświadczył przewodniczący komisji PE ds. transportu, niemiecki europoseł Zielonych Michael Cramer. - ERA pogodzi ponad 11 tysięcy krajowych zasad. To może być fundament europejskiej przestrzeni kolejowej.
Porozumienie między negocjatorami musi zostać jeszcze zatwierdzone przez rządy państw UE i Parlament Europejski, co ma nastąpić do października. Przepisy te są częścią tzw. czwartego pakietu kolejowego, który ma poprawić konkurencyjność sektora kolejowego w UE i jakość usług, m.in. poprzez większą liberalizację.
Zobacz też: Gigantyczny wzrost liczby pasażerów w PKP src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1355392690&de=1371074400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=NDA&colors%5B0%5D=%231f5bac&fg=1&w=600&h=300&cm=1&lp=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej
Czytaj więcej w Money.pl