Silne odbicie gospodarki Niemiec wspiera ożywienie gospodarek Europy Centralnej, dzięki ścisłej integracji łańcucha dostaw z fabryk w Polsce, Czechach i na Węgrzech wysyłających części do Niemiec - pisze piątkowy _ Financial Times _.
Gospodarka Niemiec wzrosła o 0,7 proc. w III kwartale br. kwartał do kwartału wobec wzrostu o 2,3 proc. w takim ujęciu w II kwartale br. po korekcie. Za cały 2010 r. prognoza PKB wynosi 3,2-3,5 proc. Niższe tempo ożywienia w III kwartale było w Niemczech spodziewane po _ nadzwyczajnym _ II kwartale. Motorem ożywienia jest eksport finalnych dóbr przemysłowych.
Niemcy mają ponad 25-procentowy udział w polskim eksporcie.
Polski eksport do Niemiec w I-III kwartale br. wzrósł o 8,6 proc. Eksport do Niemiec jest jednym z najważniejszych czynników wzrostu polskiej gospodarki w br.
_ FT _ zauważa zarazem, iż struktura polskiego eksportu do Niemiec zmieniła się. W 2009 r. były to głównie produkowane w Polsce samochody (w związku z programem rządu Niemiec dopłacania do wymiany starych samochodów na nowe). Obecnie są to części samochodowe do końcowego montażu w Niemczech.
W pierwszych siedmiu miesiącach br. polski eksport części samochodowych do Niemiec zwyżkował o 22 proc. _ Niemcy to kluczowy kraj z punktu widzenia wzrostu polskiej gospodarki _ - wskazuje ekonomista Polskiej Rady Biznesu Janusz Jankowiak.
_ FT _ odnotowuje, iż polski przemysł motoryzacyjny jest zorientowany na eksport. 97 proc. spośród 479 tys. pojazdów wyprodukowanych w Polsce w pierwszych trzech kwartałach br. zostało sprzedanych za granicą.
Kraje Europy Centralnej w większym stopniu skorzystały na przyroście niemieckiego popytu na import części i podzespołów, niż peryferyjne państwa eurostrefy jak Irlandia, czy Grecja - zauważa gazeta.
_ - Niektórzy ekonomiści twierdzą, że przyrost niemieckiego eksportu, to ze strony Niemiec przejaw egoistycznego podejścia i ratowania się kosztem sąsiadów. W rzeczywistości jest odwrotnie. Gdyby nie ożywienie w Niemczech, to inwestycje i zatrudnienie w innych państwach zmagałyby się z kryzysem _ - powiedział _ FT _ Andreas Rees ekonomista z banku UniCredit w Monachium.
Według niego _ przyrost importu w Niemczech nie jest doceniany jako element europejskiego ożywienia _, a kraje Europy Centralnej skorzystały na tym, że są ważnymi dostawcami części dla niemieckiego przemysłu.
Ulrich Ackermann, ekspert ds. handlu zagranicznego w stowarzyszeniu niemieckiego przemysłu inżynieryjnego VDMA, zauważa, iż _ kraje Europy Centralnej nawet w czasie komunistycznych rządów miały osiągnięcia w budowie maszyn i ta tradycja zbliża ich do Niemiec _.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/127/t90495.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/eksperci;wiedza;kiedy;polska;wyprzedzi;niemcy,64,0,590144.html) | Eksperci wiedzą, kiedy Polska wyprzedzi Niemcy Według autorów nowego studium Niemcy stracą pozycję gospodarczego lidera w UE. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/73/t87369.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/zachodni;sasiedzi;rozpedzaja;nasza;gospodarke,252,0,650748.html) | Zachodni sąsiedzi rozpędzają naszą gospodarkę Zdaniem analityków JP Morgan, PKB w Polsce urośnie w tym roku o 3,5 proc. Dzięki Niemcom. |