Oferta Pesy została najwyżej oceniona, pomimo że wcześniej krakowski przewoźnik wykluczył firmę z przetargu, a przywrócił ją dopiero sąd.
W rozstrzygniętym we wtorek przetargu uznano, że oferta Pesy opiewająca na 427,425 mln zł brutto spełnia wymagania określone w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) i została najwyżej oceniona w kryterium oceny ofert. Oferta uzyskała najwyższą łączną liczbę punktów w takich kryteriach, jak m.in. cena, koszt eksploatacji, gwarancja na każdy tramwaj ponad 36 miesięcy.
Pesa Bydgoszcz SA przedstawiła do przetargu tramwaj o nazwie 2016N Krakowiak II z ceną za jeden wagon wynoszącą 6,950 mln zł netto.
W przetargu ogłoszonym przez krakowskiego przewoźnika wpłynęły cztery oferty. Oprócz Pesy były to: konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach, Skoda Transportation oraz Newag SA.
W trakcie postępowania przetargowego krakowski przewoźnik wykluczył ofertę Pesy, zarzucając jej nienależyte wykonanie poprzedniej umowy na dostawy 36 tramwajów Krakowiak. Producent spóźnił się bowiem z dostawami pojazdów, co groziło utratą unijnego dofinansowania.
Bydgoska firma odwołała się od decyzji o wykluczeniu z przetargu najpierw do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie do sądu. Obie te instytucje nakazały przywrócenie producenta do udziału w postępowaniu.
Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku.
Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów, oraz system liczenia pasażerów.
MPK w Krakowie otrzymało na to zadanie unijne dofinansowanie w wysokości blisko 125 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik podsiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą.