Producent Marlboro w najnowszej kampanii zniechęca do palenia papierosów. Zapowiada koniec tradycyjnego palenia, jednocześnie promując swój nowy produkt, jakim jest "bezdymny papieros". Organizacje walczące z nałogiem widzą w tym głównie PR i marketing.
Firma Philip Morris, znany na całym świecie producent papierosów Marlboro, zachęca do rzucenia palenia. I nie są to tylko wypowiedzi przedstawicieli jednej z największych na świecie firm tytoniowych, które wpisywałyby się w ocieplanie wizerunku spółki. W największych brytyjskich dziennikach spółka ruszyła z kampanią promującą "ambicję zaprzestania sprzedaży papierosów w Wielkiej Brytanii" - donosi brytyjski dziennik Independent.
Główne hasło kampanii brzmi: "Nasze noworoczne postanowienie. Staramy się rzucić papierosy".
Philip Morris w ten sposób promuje oczywiście swoje nowe produkty, które mogłyby w przyszłości zastąpić tradycyjne papierosy. Szczególnie, że widać na świecie trend polegający na prowadzeniu zdrowszego trybu życia i wielu klientów rzuca palenie.
Przełom dokonał się kilka lat temu. W latach 2014-2015 w USA sprzedaż urządzeń do e-palenia wzrosła o blisko 15 proc., podczas gdy tradycyjnych papierosów spadła o prawie 1,5 proc.
Alternatywą są nie tylko rozpowszechnione także w Polsce typowe e-papierosy. Philip Morris w ubiegłym roku wprowadził na rynek coś nieco innego - IQOS. Urządzenie to nie spala tytoniu znajdującego się w specjalnych wkładach, a tylko go podgrzewa. Dzięki temu wytwarza aerozol zawierający nikotynę. Producent twierdzi, że w wyprodukowanej przez urządzenie "mgiełce” jest średnio 90 proc. mniej szkodliwych substancji - poza nikotyną - niż w dymie papierosowym.
"Nasza wizja zakłada, że pewnego dnia te produkty całkowicie zastąpią papierosy" - prognozuje Philip Morris.
Organizacje promujące rzucanie palenia wytykają producentowi, że za marketingowymi działaniami nie idą czyny. "The Truth Initiative", cytowany przed brytyjski Daily Mail, wskazuje, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2017 roku Philip Morris sprzedał na świecie 565,6 mld paczek papierosów. W tym samym czasie na rynek wypuścił tylko 20,5 mld sztuk IQOS.
Aktywiści wskazują, że produkcja i sprzedaż papierosów Marlboro nie maleje wbrew szumnym zapowiedziom o końcu tradycyjnego palenia.