Grupa PKP w przyszłym roku planuje wydać 7,6 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektyw finansowej (2007 - 2013) - ujawnił członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Dodał, że większość z tej kwoty trafi do PKP Polskie Linie Kolejowe.
_ - Planujemy, że do PKP PLK trafi w granicach 6 mld 300 mln zł _ - powiedział Ciżkowicz.
Dodał, że PKP PLK w latach 2014 - 2015 planuje rewitalizację i modernizację 1800 km torów i sieci trakcyjnej, 2700 rozjazdów i 1200 przejazdów kolejowych. Sieć trakcyjna i torowa ma być dostosowana do wyższych prędkości mają być tam też zainstalowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym system ERTMS poziomu 2.
Z kolei modernizacje przejazdów i rozjazdów ma polegać na podnoszeniu ich kategorii, czyli np. z niestrzeżonych na strzeżone. _ Dzięki temu będziemy także kontynuować proces poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych _ - podkreślił Ciżkowicz.
Pytany, czy w związku z planami inwestycyjnymi PKP PLK pasażerowie w przyszłym roku mogą się spodziewać utrudnień, odpowiedział: _ obecnie ciężko przewidzieć, jak duża będzie skala tych utrudnień, ale z pewnością - tak jak w mijającym roku - będziemy prosić pasażerów o cierpliwość. Przepraszamy za niedogodności, ale takie inwestycje muszą potrwać _.
Pozostałe pieniądze z unijnej perspektywy 2007-2013, które Grupa PKP planuje wydać w przyszłym roku, czyli 1,3 mld zł, trafią do spółki PKP Intercity. _ Planujemy wykorzystać tę kwotę na modernizację ok. 300 wagonów i zakup 40 składów trakcyjnych z Newagu _ - zaznaczył Ciżkowicz.
Dodał, że do tej pory Grupa PKP wykorzystała ok. 6,9 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektywy (2007-2013), co stanowi ok. 76 proc. dofinansowania, które UE przeznaczyła w tym okresie dla spółek Grupy PKP. Ciżkowicz zaznaczył, że zdecydowane przyspieszenie w wydawaniu unijnych funduszy przez spółki PKP nastąpiło od 2013 r.
_ - Wykorzystano wówczas ponad 2,8 mld zł, co stanowi 76-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego (2012). Nasze plany na ten rok zakładają wykorzystanie dotacji w wysokości 5,3 mld zł na inwestycje kolejowe _ - powiedział. Termin wykorzystania pieniędzy z unijnej perspektywy 2007-2013 mija z końcem przyszłego roku.
Ciżkowicz powiedział, że w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014 - 2020 PKP PLK w większym stopniu skupi się na poprawie infrastruktury dla przewoźników towarowych.
_ - Dzisiaj w Polsce średnia prędkość handlowa na szlakach towarowych wynosi 20 km/h. W Niemczech jest to już ok. 60 km/h. Tak niskie prędkości na polskich torach podnoszą koszty przewoźników i obniżają efektywność kolei w stosunku do innych środków transportu. Chcemy to zmienić _ - powiedział.
Nie podał jednak szczegółów dotyczących planowanych inwestycyjnych PKP związanych z nową unijną perspektywą finansową. _ Na razie trwają negocjacje i przygotowanie planów, dlatego, ze względu na dobro negocjacji, nie chciałbym zdradzać więcej szczegółów _ - powiedział.
W latach 2012-13 wyremontowano 2,2 tys. torów, prawie 1,3 tys. rozjazdów i ponad 500 przejazdów kolejowych. Plan na kolejne dwa lata zakłada modernizację 1,8 tys. km torów, blisko 2,7 tys. rozjazdów i 1,2 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejowe spółki odbiorą też 25 nowych i 150 zmodernizowanych wagonów; w końcu 2015 r. tabor PKP Intercity będzie prawie w dwóch trzecich nowy. WiFi dostępne będzie w sumie na 120 dworcach. W latach 2012-13 kupiono lub zmodernizowano 79 wagonów i 62 lokomotywy.
Prowadzona jednocześnie restrukturyzacja PKP służy m.in. redukcji zadłużenia spółki, które pod koniec ub.r. wynosiło 3,3 mld zł; to 1 mld zł mniej niż dwa lata wcześniej. Do końca 2015 r. PKP zamierza spłacić kolejne 1,5 mld zł długu, m.in. dzięki prywatyzacji trzech spółek, uzyskaniu ok. 500 mln zł ze sprzedaży nieruchomości oraz wynajęciu trzech czwartych powierzchni komercyjnych na dworcach.
Czytaj więcej w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1385499277&de=1393431000&sdx=1&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&colors%5B0%5D=%231f5bac&fg=1&tid=0&st=1&w=640&h=250&cm=0&lp=1"/> Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej