Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Płaca minimalna w transporcie. Bruksela podważa austriackie przepisy

29
Podziel się:

Komisja Europejska wszczęła w czwartek procedurę o naruszenie prawa UE przez Austrię. Wszystko przez obowiązek stosowania płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym, jaki wprowadził ten kraj. To dobra wiadomość dla polskich przewoźników, którzy różnymi przepisami są wypychani z rynków w krajach zachodnich.

Płaca minimalna w transporcie. Bruksela podważa austriackie przepisy
(mat. Kapsch)

Obowiązek stosowania płacy minimalnej dla przewoźników wprowadziły też Niemcy i Francja. Wobec nich Komisja Europejska wszczęła już procedury. Bruksela zwraca uwagę, że te zasady szkodzą funkcjonowaniu unijnego jednolitego rynku. Polska od dawna powtarza, że takie przepisy to wprowadzanie dodatkowych barier administracyjnych i nadmiernych wymagań w międzynarodowym transporcie drogowym.

Bruksela ma poważne zastrzeżenia

Postępowanie Komisji przeciwko Austrii związane jest bezpośrednio z ustawą dotyczącą "zwalczania dumpingu płacowego i socjalnego" w sektorze transportu przez ten kraj. Austriackie przepisy wymagają, by kierowcy w transporcie międzynarodowym, którzy rozładowują lub ładują towar na terenie tego kraju, byli objęci przepisami o płacy minimalnej.

"Stosowanie austriackich przepisów krajowych do wszystkich międzynarodowych operacji transportowych z rozładunkiem lub załadunkiem na terytorium Austrii stanowi nieproporcjonalne ograniczenie swobodnego świadczenia usług i swobodnego przepływu towarów" - podkreśliła KE w oświadczeniu.

Bruksela uważa, że problemem jest zwłaszcza stosowanie przepisów w odniesieniu do operacji transportu międzynarodowego, "które nie mają wystarczającego związku z Austrią". Zdaniem KE tworzy to nieproporcjonalne obciążenia administracyjne, które uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie rynku UE.

Urzędnicy KE uważają, że "dostępne są bardziej proporcjonalne środki zapewniające ochronę socjalną pracowników i uczciwą konkurencję, a jednocześnie umożliwiające swobodny przepływ usług i towarów".

Skierowane w czwartek do władz w Wiedniu wezwanie do usunięcia uchybienia jest pierwszym krokiem w procedurze o naruszenie prawa UE, która może znaleźć swój finał w Trybunale Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Austria ma teraz dwa miesiące na odpowiedź na zarzuty Komisji.

We wschodnioeuropejskich krajach UE w sektorze transportu drogowego dominują małe i średnie przedsiębiorstwa, w które najbardziej uderzają wprowadzone w Niemczech, Francji i Austrii przepisy o płacy minimalnej obejmujące zagranicznych kierowców. Eksperci wskazują, że biorąc pod uwagę duży udział sektora transportu w PKB tych krajów, sytuacja przewoźników to także problem dla ich gospodarek.

Niemcy na razie się wstrzymali

Niemcy wprowadziły przepisy o płacy minimalnej, które objęły także kierowców w transporcie międzynarodowym, w 2015 roku. Po protestach m.in. Polski, Komisja Europejska wszczęła wobec Niemiec postępowanie w tej sprawie o naruszenie prawa UE, dlatego Berlin zawiesił stosowanie przepisów. Podobne regulacje wprowadziła w 2016 r. Francja. Nakładają one także szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku. Także francuskie przepisy zostały zakwestionowane przez KE.

Pod koniec stycznia w Paryżu zawiązał się sojusz dziewięciu państw domagających się walki z tzw. dumpingiem socjalnym w sektorze transportu drogowego. Do tego sojuszu, oprócz Francji i Niemiec, przystąpiły również Austria, Belgia, Dania, Włochy, Luksemburg, Norwegia i Szwecja.

Na przeciwnym biegunie jest koalicja 10 krajów Europy Środkowej i Wschodniej, protestująca przeciwko protekcjonistycznym praktykom w sektorze transportu drogowego. W jej skład wchodzi m.in. Polska.

W maju KE ma zaproponować rozwiązania dotyczące reguł w międzynarodowym transporcie, które mają obejmować także warunki pracy kierowców.

wiadomości
gospodarka
unia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(29)
WYRÓŻNIONE
bb
8 lat temu
zadziwiajaco szybko komisja europejska zadzialala , nie ma watpliwosci chodzi o interesy przewoznikow, a nie o zwyklych kierowcow.
Kierowca Tira
8 lat temu
Skoro jesteśmy w jednej UNI EUROPEJSKIEJ to wprowadzamy jedną stawkę minimalna i problem będzie rozwiązany. PROSZĘ. ??? Tylko że wszystkie świnki przy korycie i kasie na to się nie zgodzą bo nie będą mieli jak wykorzystać innych. A czyn się różni człowiek z Polski, Niemiec, Francji, Czech i innej nacji? Tak samo musi się odżywiać, ubierać, ogólnie mówiąc żyć 😊
hmm
8 lat temu
dobra ale niech najpierw Niemcy i Francuzi wprowadza w polskich oddzialach Lidla, Auchan itp pensje minimalne takie jakie obowiazuja w ich macierzystych krajach
NAJNOWSZE KOMENTARZE (29)
mim
8 lat temu
A kiedy UE wypowie się w sprawie skargi złożonej przez organizacje Polskie. W sprawie chęci wprowadzenia przez władze przymusu płacenia abonamentu RTV
''leming'' ja...
8 lat temu
Dzięki PiS zaczynają poprawnie myśleć o Polakach
kaczka2000
8 lat temu
W odpowiedzi powinno się wprowadzić francuskie minimum płacowe, t.j. 9,6 euro na godzinę, we francuskich sklepach w Polsce. Dlaczego pracownicy Auchan czy Decathlonu mają zarabiać gorzej jak ich francuscy koledzy?
emigrant
8 lat temu
hehehehe- a juz myslalem ze chca zrownac place w PL z cywilizowanym swiatem....
J9
8 lat temu
Zatrudnianie Ukraincow za grosze, to tesz jest Polska racja stanu? Zapladzcie Polakom godziwe pieniadze a nie potrzeba sprowadzac obcych ludzi do Polski. Chora polityka!!!!!!!!
...
Następna strona